Kirjasto 60550 – nuoret kirjastoon! : Selvitys ja kyselytutkimus kirjastopalveluiden kehittämisestä Nurmon lähikirjastossa
Halme, Virpi (2019)
Halme, Virpi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088214
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088214
Tiivistelmä
Opinnäytetyö laadittiin Seinäjoen kaupunginkirjasto/Nurmon lähikirjastolle toimeksiantona. Työn lähtökohtana oli aluehallintovirastolle (AVI) toimitettavan hankehakemuksen tueksi ja taustoittamiseksi tarkoitettu nurmolaisten varhaisnuorten ja nuorten kirjastonkäyttöä ja heidän toiveitaan kirjastopalvelujen suhteen kartoittava kyselytutkimus.
Kyselytutkimuksen ohella käytiin läpi niin valtakunnallisia kuin Seinäjoen kaupungin toimesta laadittuja ohjelmia ja strategioita sekä kirjasto- ja nuorisolait. Erilaisten julkaisujen tarkastelun painopiste oli se, miten varhaisnuoret ja nuoret on huomioitu kirjastonkäyttäjinä. Lisäksi tarkasteltiin osallisuuden teemaa ja siihen liittyviä tekijöitä. Tämän ohella opinnäytetyön näkökulmaan vaikutti kirjastojen yleinen huolenaihe siitä, että nuorten kirjastonkäyttö on vähentynyt ja toisaalta myös se, että varhaisnuoret ja nuoret koetaan vaikeasti tavoitettavana ja asiakkaina vaativana kohderyhmänä kirjastohenkilöstön taholta.
Opinnäytetyön kyselytutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Verkossa toteutettu kyselytutkimus kohdentui entisen Nurmon kunnan alueen alakouluille ja yläkoululle. Luokka-asteet olivat 5. – 9. luokat. Kyselylomake koostui valinta-, monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Se jaettiin koulujen rehtorien toimesta luokanopettajille syyslukukaudella 2018. Koululaisilla oli mahdollisuus vastata kyselyyn oppituntien yhteydessä. Kyselyyn vastasi yhteensä 365 koululaista. Kerätyn aineiston käsittelyssä ja tulkinnassa käytettiin Webropol 3.0 -ohjelmaa.
Kyselytutkimus vahvisti sen, että nuoret eivät ole kiinnostuneita kirjoista ja lukemisesta ja, että kirjastossa käyvien nuorten käyttötavat olivat perinteiset. Nuorten e-aineiston käyttö oli hyvin vähäistä. Nuoret toivoivat kirjastoon toimintaa ja tapahtumia, mutta tarvetta ilmeni myös rauhalliseen kirjastotilaan. Erilaiset ohjelmat ja strategiat huomioivat nuoret ja osallisuuden sekä moniammatillisen yhteistyön, mutta käytännön toimenpiteitä oli toistaiseksi niukasti esitetty.
Kyselytutkimuksen ohella käytiin läpi niin valtakunnallisia kuin Seinäjoen kaupungin toimesta laadittuja ohjelmia ja strategioita sekä kirjasto- ja nuorisolait. Erilaisten julkaisujen tarkastelun painopiste oli se, miten varhaisnuoret ja nuoret on huomioitu kirjastonkäyttäjinä. Lisäksi tarkasteltiin osallisuuden teemaa ja siihen liittyviä tekijöitä. Tämän ohella opinnäytetyön näkökulmaan vaikutti kirjastojen yleinen huolenaihe siitä, että nuorten kirjastonkäyttö on vähentynyt ja toisaalta myös se, että varhaisnuoret ja nuoret koetaan vaikeasti tavoitettavana ja asiakkaina vaativana kohderyhmänä kirjastohenkilöstön taholta.
Opinnäytetyön kyselytutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Verkossa toteutettu kyselytutkimus kohdentui entisen Nurmon kunnan alueen alakouluille ja yläkoululle. Luokka-asteet olivat 5. – 9. luokat. Kyselylomake koostui valinta-, monivalintakysymyksistä ja avoimista kysymyksistä. Se jaettiin koulujen rehtorien toimesta luokanopettajille syyslukukaudella 2018. Koululaisilla oli mahdollisuus vastata kyselyyn oppituntien yhteydessä. Kyselyyn vastasi yhteensä 365 koululaista. Kerätyn aineiston käsittelyssä ja tulkinnassa käytettiin Webropol 3.0 -ohjelmaa.
Kyselytutkimus vahvisti sen, että nuoret eivät ole kiinnostuneita kirjoista ja lukemisesta ja, että kirjastossa käyvien nuorten käyttötavat olivat perinteiset. Nuorten e-aineiston käyttö oli hyvin vähäistä. Nuoret toivoivat kirjastoon toimintaa ja tapahtumia, mutta tarvetta ilmeni myös rauhalliseen kirjastotilaan. Erilaiset ohjelmat ja strategiat huomioivat nuoret ja osallisuuden sekä moniammatillisen yhteistyön, mutta käytännön toimenpiteitä oli toistaiseksi niukasti esitetty.