Videopelit ja taide
Niini, Eero; Ahjoniemi, Carolina (2019)
Niini, Eero
Ahjoniemi, Carolina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905078135
Tiivistelmä
Videopelien suosio on kasvanut räjähdysmäisesti viimeisten vuosikymmenien aikana näiden kehittyessä osaksi nykykulttuuria. Näiden voidaankin katsoa käyvän läpi samankaltaista renesanssia vakavasti tulkittavaksi taidemuodoksi kuin elokuva ja sarjakuvat viime vuosisadan aikana.Videopelien jo rikkaan historian sekä uniikkien taiteellisten ominaisuuksien dokumentaation ja tunnustuksen vuoksi on tärkeää tutkia, miten videopelit vertautuvat jo olemassaoleviin taidemuotoihin.
Tässä opinnäytetyössä pohdittiin, mitä muihin taidemuotoihin pohjautuvia samankaltaisia ominaisuuksia videopeleissä esiintyy sekä mitkä ovat videopeleille uniikkeja taiteellisiksi tulkittavia elementtejä. Lisäksi työssä tarkasteltiin, miten nämä ominaisuudet ja elementit rakentavat vaikuttavan ja tunteita herättävän kokonaisuuden immersion eli teokseen syventymisen kautta.
Työssä verrattiin videopelien rakenteita tunnustettuihin taidemuotoihin kuten esimerkiksi elokuvaan, kirjallisuuteen, maalaustaiteeseen ja arkkitehtuuriin. Opinnäytetyössä tarkasteltiin videopelien taiteellista potentiaalia modernin median muotona käyttäen lähteenä pelitutkimuksen akateemisia julkaisuja sekä artikkeleita.
Työn päätelmässä todetaan, että videopelit ovat ilmaisukeinona sekä immersiivisiä että kykeneviä välittämään syvällisiä sanomia ja tunteita niiden haastavuuden ja estetiikan avulla. Videopelit täyttävät taidemuodoille asetetut kriteerit, mutta alan teollisuus sekä median terminologia rajoittavat merkittävästi videopelien potentiaalia olla hyväksytty taidemuoto.
Tässä opinnäytetyössä pohdittiin, mitä muihin taidemuotoihin pohjautuvia samankaltaisia ominaisuuksia videopeleissä esiintyy sekä mitkä ovat videopeleille uniikkeja taiteellisiksi tulkittavia elementtejä. Lisäksi työssä tarkasteltiin, miten nämä ominaisuudet ja elementit rakentavat vaikuttavan ja tunteita herättävän kokonaisuuden immersion eli teokseen syventymisen kautta.
Työssä verrattiin videopelien rakenteita tunnustettuihin taidemuotoihin kuten esimerkiksi elokuvaan, kirjallisuuteen, maalaustaiteeseen ja arkkitehtuuriin. Opinnäytetyössä tarkasteltiin videopelien taiteellista potentiaalia modernin median muotona käyttäen lähteenä pelitutkimuksen akateemisia julkaisuja sekä artikkeleita.
Työn päätelmässä todetaan, että videopelit ovat ilmaisukeinona sekä immersiivisiä että kykeneviä välittämään syvällisiä sanomia ja tunteita niiden haastavuuden ja estetiikan avulla. Videopelit täyttävät taidemuodoille asetetut kriteerit, mutta alan teollisuus sekä median terminologia rajoittavat merkittävästi videopelien potentiaalia olla hyväksytty taidemuoto.