Satujoogaa päiväkotiin - Satujoogamenetelmän hyödyntäminen varhaiskasvatuksessa
Tiihonen, Sanna (2019)
Tiihonen, Sanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088309
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088309
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan lasten joogan hyödyntämistä varhaiskasvatuksessa. Opinnäy-tetyössä selvitetään lasten joogan mahdollisia positiivisia vaikutuksia lasten rauhattomuuteen, le-vottomuuteen sekä keskittymiskykyyn. Tarkoituksena oli tuoda lasten joogaa tutuksi uutena var-haiskasvatuksen menetelmänä. Rentoutumiskeinojen on todettu olevan tärkeitä myös pienille lapsil-le, joten on tärkeää auttaa lapsia oivaltamaan rentoutumisen merkitys jo varhaisessa vaiheessa elämäänsä. Joogaharjoitusten tarkoitus oli opettaa lapsia pysähtymään, rauhoittumaan ja rentou-tumaan ja tämän myötä ehkäisemään levottomuutta sekä antamaan keinoja purkaa jo syntynyttä levottomuuden tunnetta.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehitystyö. Kehitystyö oli satujoogan toteuttaminen päivittäin kolmen viikon ajan työelämäkumppanina toimivassa päiväkodissa opinnäytetyöhöni valikoituneelle pienryhmälle. Työelämäkumppanina toimivan päiväkodin käyttöön valmistui neljä joogasatua sisältävä satujoogaopas. Satujoogaoppaan tarkoitus oli ennen kaikkea kannustaa päiväkodin henki-löstöä jatkamaan satujoogan toteuttamista lapsiryhmissä. Opinnäytetyöni tutkimuskysymykset olivat mitä hyötyjä satujoogamenetelmän käyttämisestä voisi saada 4-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuk-sessa sekä onko lasten käyttäytymisessä todettavissa muutoksia 3 viikon säännöllisesti toistuvien joogaharjoituksien aikana ja heti sen jälkeen.
Kehittämistyöhön sisältyi laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmä oli lapsiryhmän varhais-kasvattajan teemahaastattelu ennen ja jälkeen satujoogatuokioiden toteutusta sekä lasten havain-nointi joogatuokioiden aikana. Havainnointipäiväkirjaan merkittiin havaintoja tuokioiden sisällön toi-mivuudesta ja sujuvuudesta, lasten osallistumisesta sekä lasten antamasta palautteesta ja muista mahdollisista tuokioihin liittyvistä huomioista.
Opinnäytetyöprosessini osoitti satujoogamenetelmän soveltuvan käytettäväksi 4-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. Satujoogaharjoituksilla ei kuitenkaan ollut näkyvää vaikutusta lasten levot-tomuuteen, rauhattomuuteen tai keskittymiskykyyn. Mahdollisten vaikutusten näkyviksi tulemiseen satujoogaharjoituksia tarvittaisi säännöllisesti pidemmän ajanjakson ajan.
Tämä opinnäytetyö on tutkimuksellinen kehitystyö. Kehitystyö oli satujoogan toteuttaminen päivittäin kolmen viikon ajan työelämäkumppanina toimivassa päiväkodissa opinnäytetyöhöni valikoituneelle pienryhmälle. Työelämäkumppanina toimivan päiväkodin käyttöön valmistui neljä joogasatua sisältävä satujoogaopas. Satujoogaoppaan tarkoitus oli ennen kaikkea kannustaa päiväkodin henki-löstöä jatkamaan satujoogan toteuttamista lapsiryhmissä. Opinnäytetyöni tutkimuskysymykset olivat mitä hyötyjä satujoogamenetelmän käyttämisestä voisi saada 4-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuk-sessa sekä onko lasten käyttäytymisessä todettavissa muutoksia 3 viikon säännöllisesti toistuvien joogaharjoituksien aikana ja heti sen jälkeen.
Kehittämistyöhön sisältyi laadullinen tutkimus, jossa tutkimusmenetelmä oli lapsiryhmän varhais-kasvattajan teemahaastattelu ennen ja jälkeen satujoogatuokioiden toteutusta sekä lasten havain-nointi joogatuokioiden aikana. Havainnointipäiväkirjaan merkittiin havaintoja tuokioiden sisällön toi-mivuudesta ja sujuvuudesta, lasten osallistumisesta sekä lasten antamasta palautteesta ja muista mahdollisista tuokioihin liittyvistä huomioista.
Opinnäytetyöprosessini osoitti satujoogamenetelmän soveltuvan käytettäväksi 4-vuotiaiden lasten varhaiskasvatuksessa. Satujoogaharjoituksilla ei kuitenkaan ollut näkyvää vaikutusta lasten levot-tomuuteen, rauhattomuuteen tai keskittymiskykyyn. Mahdollisten vaikutusten näkyviksi tulemiseen satujoogaharjoituksia tarvittaisi säännöllisesti pidemmän ajanjakson ajan.