”JEE! TÄNÄÄN TEHDÄÄN TAAS SITÄ KEPPIJUMPPAA” : 5–6-vuotiaiden lasten käyttökokemuksia TE3-älykepin käytöstä
Lindgren, Janita (2019)
Lindgren, Janita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201904296687
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Lindgren, Janita
”Jee! Tänään tehdään taas sitä keppijumppaa” 5–6-vuotiaiden lasten käyttökokemuksia TE3-älykepin käytöstä
40 sivua ja 4 liitettä
Toukokuu 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi AMK
+ varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä 5–6-vuotiaiden lasten käyttökokemuksia TE3-älykepin käytöstä osana varhaiskasvatuksen liikuntakasvatusta. Älykeppi on kuin tavallinen jumppakeppi, jonka sisään on rakennettu teknologiaa. Älykeppi ohjaa liikkeitä värähtelyllä, ja värinälaskuri antaa välitöntä palautetta suorituksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaiseksi lapset kokevat älykepillä tehtävät harjoitukset, miten lapset hyötyivät kepillä tehtävistä harjoituksista ja miten älykeppi toimii osana varhaiskasvatuksen liikuntakasvatusta motoristen taitojen, niihin liittyvien tasapainotaitojen sekä keskittymisen opettelussa.
Opinnäytetyö oli muodoltaan laadullinen tutkimus ja yhteistyökumppaneina oli TE3 Oy sekä Touhula-päiväkoti. Tutkimus toteutettiin yhdessä yksityisessä Touhula päiväkodissa pääkaupunkiseudulla ja tutkimukseen osallistui kaksitoista 5–6-vuotiasta lasta. Käytännön toteutus ja tutkimustulosten analysointi tapahtuivat keväällä 2019.
Opinnäytetyön käytännön toteutus koostui kahdesta ohjaustuokiosta, joiden aikana havainnoin lasten edistymistä keskittymisessä ja motoristen taitojen suorittamisessa. Tuokiot koostuivat motorisia taitoja vahvistavista ja tasapainotaitoa harjoittavista liikkeistä sekä niiden yhdistelmistä TE3-älykeppiä käyttäen. Tutkimusmenetelminä käytin aktiivista havainnointia ja ryhmähaastattelua. Ohjaustuokioiden jälkeen toteutin lapsille pienryhmähaastattelun. Lasten haastatteluissa nousi selkeästi esille kaksi teemaa – onnistumiset ja haasteet. Onnistumisia lapset kokivat niissä harjoituksissa, joissa tunsivat olevansa taitavia. Haasteiksi lapset nimesivät tasapainossa pysymisen, kuperkeikan ja älykepin koon. Tunnelmat älykepin käytöstä olivat lasten keskuudessa positiiviset, vaikka kaikille kepin käyttö ei ollut helppoa. Lapset jumppaisivat mielellään uudestaan älykeppejä käyttäen.
Teknologian määrä lasten arjessa on lisääntynyt ja on hyvä pysähtyä pohtimaan keinoja, miten teknologian saa yhdistettyä liikkumiseen. TE3-älykeppi vastaa tähän tarpeeseen. Älykeppi innostaa lapsia liikkumaan, koska lapsilla ei ole käytössä vastaavanlaista teknologiaa. Välitön palaute, jonka värinä ja värinälaskuri lapselle antavat, motivoi lasta keskittymään paremmin. Älykepillä voidaan havaintojeni mukaan parantaa keskittymistä ja sitä kautta myös motoristen taitojen laatua.
Lindgren, Janita
”Jee! Tänään tehdään taas sitä keppijumppaa” 5–6-vuotiaiden lasten käyttökokemuksia TE3-älykepin käytöstä
40 sivua ja 4 liitettä
Toukokuu 2019
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi AMK
+ varhaiskasvatuksen opettajan kelpoisuus
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kerätä 5–6-vuotiaiden lasten käyttökokemuksia TE3-älykepin käytöstä osana varhaiskasvatuksen liikuntakasvatusta. Älykeppi on kuin tavallinen jumppakeppi, jonka sisään on rakennettu teknologiaa. Älykeppi ohjaa liikkeitä värähtelyllä, ja värinälaskuri antaa välitöntä palautetta suorituksesta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaiseksi lapset kokevat älykepillä tehtävät harjoitukset, miten lapset hyötyivät kepillä tehtävistä harjoituksista ja miten älykeppi toimii osana varhaiskasvatuksen liikuntakasvatusta motoristen taitojen, niihin liittyvien tasapainotaitojen sekä keskittymisen opettelussa.
Opinnäytetyö oli muodoltaan laadullinen tutkimus ja yhteistyökumppaneina oli TE3 Oy sekä Touhula-päiväkoti. Tutkimus toteutettiin yhdessä yksityisessä Touhula päiväkodissa pääkaupunkiseudulla ja tutkimukseen osallistui kaksitoista 5–6-vuotiasta lasta. Käytännön toteutus ja tutkimustulosten analysointi tapahtuivat keväällä 2019.
Opinnäytetyön käytännön toteutus koostui kahdesta ohjaustuokiosta, joiden aikana havainnoin lasten edistymistä keskittymisessä ja motoristen taitojen suorittamisessa. Tuokiot koostuivat motorisia taitoja vahvistavista ja tasapainotaitoa harjoittavista liikkeistä sekä niiden yhdistelmistä TE3-älykeppiä käyttäen. Tutkimusmenetelminä käytin aktiivista havainnointia ja ryhmähaastattelua. Ohjaustuokioiden jälkeen toteutin lapsille pienryhmähaastattelun. Lasten haastatteluissa nousi selkeästi esille kaksi teemaa – onnistumiset ja haasteet. Onnistumisia lapset kokivat niissä harjoituksissa, joissa tunsivat olevansa taitavia. Haasteiksi lapset nimesivät tasapainossa pysymisen, kuperkeikan ja älykepin koon. Tunnelmat älykepin käytöstä olivat lasten keskuudessa positiiviset, vaikka kaikille kepin käyttö ei ollut helppoa. Lapset jumppaisivat mielellään uudestaan älykeppejä käyttäen.
Teknologian määrä lasten arjessa on lisääntynyt ja on hyvä pysähtyä pohtimaan keinoja, miten teknologian saa yhdistettyä liikkumiseen. TE3-älykeppi vastaa tähän tarpeeseen. Älykeppi innostaa lapsia liikkumaan, koska lapsilla ei ole käytössä vastaavanlaista teknologiaa. Välitön palaute, jonka värinä ja värinälaskuri lapselle antavat, motivoi lasta keskittymään paremmin. Älykepillä voidaan havaintojeni mukaan parantaa keskittymistä ja sitä kautta myös motoristen taitojen laatua.