Henkilöstöpalvelujen kehittäminen
Lehtisaari, Paula (2019)
Lehtisaari, Paula
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088413
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088413
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli henkilöstöpalvelujen (HR-palvelujen) kehittäminen palvelussuhdeasioissa Etelä-Pohjanmaan sairaanhoitopiirissä. HR-palvelut ovat henkilöstöammattilaisten tuottamia henkilöstöpalveluja organisaation henkilöstölle. HR-palvelujen digitalisaatio ja automatisaatio on ollut sairaanhoitopiirissä voimakasta viimeisen neljän vuoden aikana. HR-palvelut-yksikössä niiden vaikutus työtehtäviin on ollut merkittävä. Työtä pitäisi suunnata palvelujen ylläpitämiseen tai toisenlaisiin tehtäväkokonaisuuksiin, kun osa entisistä työtehtävistä oli kokonaan poistunut ja tilalle oli tullut muuta työtä. Tarkoituksena oli selvittää, miten nykyisiä palveluja pitäisi kehittää niin, että ne olisivat hyödyllisiä johdolle ja esimiehille, eli mitä palveluja HR-yksiköltä odotetaan. Tavoitteena oli tehdä suunnitelma tulevista HR-palveluista ja niiden tuottamiseen tarvittavasta osaamisesta.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään henkilöstöjohtamisen alueita ja henkilöstöjohtamisen strategista roolia. HR-palveluja tarkastellaan palvelussuhdeasioiden näkökulmasta ja selvitetään digitalisaation ja automaation merkitystä työtehtävien kannalta. HR-palvelujen tulevaisuutta ja osaamistarpeita peilataan megatrendien ja muiden tulevaisuuteen vaikuttavien asioiden kannalta. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin teemahaastattelujen ja havainnoinnin menetelmillä. Haastatteluilla selvitettiin HR-palvelujen nykytilaa ja kartoitettiin palvelujen kehitystoiveita.
Palvelujen kehittämissuunnitelmaa rakennettiin ideariihissä ja avoimilla keskusteluilla sekä haastatteluaineistoa hyödyntäen. Lopputuloksena saatiin palvelujen kehittämiseen neljä erilaista toimintasuunnitelmaa palvelussuhde- ja palkkapalvelujen toiminnoille. Tärkeimmiksi kehittämisalueiksi todettiin esimiesten ja henkilökunnan kouluttaminen sekä ohjeiden luominen palvelussuhdeasioihin ja sähköisten palvelujen käyttöön. Myös HR-raportoinnin kehittäminen todettiin tarpeelliseksi. Suurin muutos palveluissa tapahtuisi siirtymällä kysymyksiin vastaamisesta ennakoivaan neuvontaan. Palvelujaan kehittämällä HR voi myös siirtyä hallinnollisesta roolista lähemmäksi strategisen kumppanin roolia.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsitellään henkilöstöjohtamisen alueita ja henkilöstöjohtamisen strategista roolia. HR-palveluja tarkastellaan palvelussuhdeasioiden näkökulmasta ja selvitetään digitalisaation ja automaation merkitystä työtehtävien kannalta. HR-palvelujen tulevaisuutta ja osaamistarpeita peilataan megatrendien ja muiden tulevaisuuteen vaikuttavien asioiden kannalta. Opinnäytetyön tutkimusosuus toteutettiin teemahaastattelujen ja havainnoinnin menetelmillä. Haastatteluilla selvitettiin HR-palvelujen nykytilaa ja kartoitettiin palvelujen kehitystoiveita.
Palvelujen kehittämissuunnitelmaa rakennettiin ideariihissä ja avoimilla keskusteluilla sekä haastatteluaineistoa hyödyntäen. Lopputuloksena saatiin palvelujen kehittämiseen neljä erilaista toimintasuunnitelmaa palvelussuhde- ja palkkapalvelujen toiminnoille. Tärkeimmiksi kehittämisalueiksi todettiin esimiesten ja henkilökunnan kouluttaminen sekä ohjeiden luominen palvelussuhdeasioihin ja sähköisten palvelujen käyttöön. Myös HR-raportoinnin kehittäminen todettiin tarpeelliseksi. Suurin muutos palveluissa tapahtuisi siirtymällä kysymyksiin vastaamisesta ennakoivaan neuvontaan. Palvelujaan kehittämällä HR voi myös siirtyä hallinnollisesta roolista lähemmäksi strategisen kumppanin roolia.