Opas röntgenhoitajaopiskelijalle isotooppiharjoitteluun
Katariina, Hämäläinen; Essi, Hautala (2019)
Katariina, Hämäläinen
Essi, Hautala
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088341
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088341
Tiivistelmä
Isotooppilääketiede on yksi röntgenhoitajan tutkintoon kuuluvista modaliteeteista. Röntgenhoitajaopiskelija voi halutessaan suorittaa isotooppilääketieteen työelämäharjoittelun. Opiskelija kirjaa henkilökohtaiset tavoitteet itselleen harjoittelujaksoa varten. Toiminnallisen opinnäytetyömme tarkoitus oli tuottaa materiaali, jota röntgenhoitajaopiskelija voi hyödyntää luodessaan tavoitteita harjoittelujaksolle. Tavoitteemme oli tutkia olemassa olevia osaamisvaatimuksia, sekä haastatella harjoittelussa toimivia ohjaajia ja isotoppien ammattiopettajaa. Tuomme työssämme esille sekä kansallisia että kansainvälisiä röntgenhoitajan osaamisvaatimuksia.
Valitsimme työmme tutkimusmenetelmäksi toiminnallisen opinnäytetyön. Tuotoksena teimme sähköisen materiaalin. Haastattelimme kahta HUS-alueen isotooppiyksikön opiskelijaohjaajaa, sekä ammattikorkeakoulun isotooppilääketieteen ammattiopettajaa.
Röntgenhoitaja toimii isotooppiyksikössä osana moniammatillista työyhteisöä ja huolehtii tutkimus- ja hoitotoimenpiteiden sujuvuudesta turvallisesti ja potilaslähtöisesti. Hän kantaa vastuun omasta työstään pyrkien kaikella toiminnallaan toimimaan ALARA-periaatteiden mukaisesti ja huolehtimaan kaikkien tutkimukseen tai hoitoon osallistuvien säteilysuojelusta. Röntgenhoitaja ylläpitää ja kehittää jatkuvasti ammattitaitoaan sekä huolehtii, että on tietoinen uusimmista säädöksistä työhönsä liittyen.
Opinnäytetyömme tuotosta röntgenhoitaja voi hyödyntää omia oppimistavoitteita laatiessa. Röntgenhoitajaopiskelijan työeläharjoitteluavoitteisiin on hyvä sisällyttää esimerkiksi säteilysuojelua, laadunvalvontaa, isotooppitutkimusten sekä -hoitojen suunnittelua, valmistelua ja toteutusta. Opiskelijan tavoitteet harjoittelulle voivat vaihdella harjoittelun pituuden ja harjoittelupaikan tarjonnan mukaan.
Valitsimme työmme tutkimusmenetelmäksi toiminnallisen opinnäytetyön. Tuotoksena teimme sähköisen materiaalin. Haastattelimme kahta HUS-alueen isotooppiyksikön opiskelijaohjaajaa, sekä ammattikorkeakoulun isotooppilääketieteen ammattiopettajaa.
Röntgenhoitaja toimii isotooppiyksikössä osana moniammatillista työyhteisöä ja huolehtii tutkimus- ja hoitotoimenpiteiden sujuvuudesta turvallisesti ja potilaslähtöisesti. Hän kantaa vastuun omasta työstään pyrkien kaikella toiminnallaan toimimaan ALARA-periaatteiden mukaisesti ja huolehtimaan kaikkien tutkimukseen tai hoitoon osallistuvien säteilysuojelusta. Röntgenhoitaja ylläpitää ja kehittää jatkuvasti ammattitaitoaan sekä huolehtii, että on tietoinen uusimmista säädöksistä työhönsä liittyen.
Opinnäytetyömme tuotosta röntgenhoitaja voi hyödyntää omia oppimistavoitteita laatiessa. Röntgenhoitajaopiskelijan työeläharjoitteluavoitteisiin on hyvä sisällyttää esimerkiksi säteilysuojelua, laadunvalvontaa, isotooppitutkimusten sekä -hoitojen suunnittelua, valmistelua ja toteutusta. Opiskelijan tavoitteet harjoittelulle voivat vaihdella harjoittelun pituuden ja harjoittelupaikan tarjonnan mukaan.