Energiaa vai uupumusta?: Oppitunnit Juantehtaan koulun 4a-luokalle energiajuomien vaikutuksista terveyteen.
Lahtoniemi, Sari (2019)
Lahtoniemi, Sari
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905119224
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905119224
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Energiajuomien käyttö Juankosken yläkoulussa on ollut opinto-ohjaajan sekä koulun kuraattorin mukaan näkyvää ja on vaikuttanut yläkouluikäiseen nuoreen erityisesti levottomuutena, mutta toisinaan myös uupumuksena. Parasta olisi pystyä vaikuttamaan lasten valintoihin ennaltaehkäisevästi ja siksi tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin viisi oppituntia energiajuomien haitallisista vaikutuksista Juantehtaan koulun 4a luokalle. Tuntien sisältöinä oli terveellinen ateriarytmi, uni ja väsymys, sokeri, videopelaaminen ja kofeiini. Lasten ohjaamisessa käytettiin dialogista keskustelua, sähköisiä oppimisen välineitä ja itse tuotettuja materiaaleja PowerPoint -esityksinä.
Energiajuomat ovat olleet markkinoilla 1980-luvun lopusta lähtien. Juomien laillisuus ja turvallisuus oli tutkimuksien puuttumisen vuoksi arveluttavaa ja siksi useissa maissa vastuttettiin niiden markkinoille tuloa. Myös Suomi kielsi niiden myynnin 1990-luvun lopussa. Koska Euroopan unioni salli energiajuomat, oli siihen suostuttava lopulta Suomenkin. Energiajuomia markkinoidaan nuorille tai nuorille aikuisille ja ne yhdistetään urheiluun ja suorituskyvyn paranemiseen.
Opinnäytetyö eteni kehittämistyön lineaarisen mallin mukaisesti. Kehittämistyössä etsittiin tietoa suomalaisista sekä kansainvälisistä tutkimuksista, jotka liittyivät energiajuomien käyttöön ja niistä aiheutuviin haittavaikutuksiin. Opinnäytetyössä tutkittiin energiajuomien sisältöjä ja etsittiin tietoa valmistusaineiden vaikutuksista elimistössä. Aineistosta saatiin selville, että energiajuomissa haitallisimmat terveyteen vaikuttavat valmistusaineet olivat kofeiini ja sokeri. Kofeiini voi ilta-aikaan nautittuna häiritä yöunta ja vähentää lapsen syvän unen määrää. Toistuva sokerijuomien nauttiminen taas nostaa päivittäistä kalorimäärää ja voi aiheuttaa lapselle tai nuorelle ylipainoa.
Oppituntien sisältöjä voidaan tarvittaessa käyttää perusopetuksessa jatkossakin. Ne soveltuvat alakoulun ympäristöoppiin ja terveydenhoitajan pitämiin terveyskasvatustunteihin yksittäin tai kokonaisuutena. Koulun henkilökunnan kanssa käytyjen keskustelujen perusteella erityisesti videopelaaminen liitettiin energiajuomien käytöön. Kofeiiniin ja pelaamiseen liittyvät oppitunnit voisivat toimia täsmätunteina energiajuomien käyttöä ehkäistäessä.
Abstract
The use of energy drinks in Juankoski secondary school has been visible in recent years. The study counsellor and school socialworker had worries about pupils’ anxiety, sometimes also exhaustion. It would be best to be able to influence children's choices preventively and therefore five lessons of the harmful effects of energy drinks were planned and organiced as a funktional study in this thesis. The lessons were held for the class 4a at Juankoski elementary school. The content of the lessons inclueded healthy eating rhythm, sleep and exhaustion, sugar, videogames and caffeine. Dialogue, game-based learning platforms and self-produced PowerPoint presentations were used to guide children.
Energy drinks have been on the market since the late 1980s. Due to the lack of research, the legality and safety of the drinks was dubious and therefore several countries opposed their entry into their market. Also Finland denied their sale at the end of the 1990s but was later forced to legalize the sales as the European Union allowed energy drinks. Energy drinks are marketed to the young or young adults and combined with sport and performance improvement.
The thesis proceeded according to the linear model of development work. In the development work, information was sought on Finnish and international studies related to the use and side effects of energy drinks. The contents of energy drinks and information of the effects of the ingredients in the body were examined. The material found showed that caffeine and sugar were the most harmful health ingredients in energy drinks. Caffeine may interfere sleep at night and reduce the amount of deep sleep of children. Repeated intake of sugar drinks in turn increases the daily calorie intake and can cause obesity for a child or young person.
The content of lessons can be used in basic education in the future as well. They are suitable for primary school environmental education and health education classes held by nurse individually or as a whole. Based on discussions with school staff, video gaming in particular was associated with the use of energy drinks. Lessons including discussion on caffeine and gaming could work as a targeted action to prevent the use of energy drinks.
Energiajuomien käyttö Juankosken yläkoulussa on ollut opinto-ohjaajan sekä koulun kuraattorin mukaan näkyvää ja on vaikuttanut yläkouluikäiseen nuoreen erityisesti levottomuutena, mutta toisinaan myös uupumuksena. Parasta olisi pystyä vaikuttamaan lasten valintoihin ennaltaehkäisevästi ja siksi tässä opinnäytetyössä suunniteltiin ja toteutettiin viisi oppituntia energiajuomien haitallisista vaikutuksista Juantehtaan koulun 4a luokalle. Tuntien sisältöinä oli terveellinen ateriarytmi, uni ja väsymys, sokeri, videopelaaminen ja kofeiini. Lasten ohjaamisessa käytettiin dialogista keskustelua, sähköisiä oppimisen välineitä ja itse tuotettuja materiaaleja PowerPoint -esityksinä.
Energiajuomat ovat olleet markkinoilla 1980-luvun lopusta lähtien. Juomien laillisuus ja turvallisuus oli tutkimuksien puuttumisen vuoksi arveluttavaa ja siksi useissa maissa vastuttettiin niiden markkinoille tuloa. Myös Suomi kielsi niiden myynnin 1990-luvun lopussa. Koska Euroopan unioni salli energiajuomat, oli siihen suostuttava lopulta Suomenkin. Energiajuomia markkinoidaan nuorille tai nuorille aikuisille ja ne yhdistetään urheiluun ja suorituskyvyn paranemiseen.
Opinnäytetyö eteni kehittämistyön lineaarisen mallin mukaisesti. Kehittämistyössä etsittiin tietoa suomalaisista sekä kansainvälisistä tutkimuksista, jotka liittyivät energiajuomien käyttöön ja niistä aiheutuviin haittavaikutuksiin. Opinnäytetyössä tutkittiin energiajuomien sisältöjä ja etsittiin tietoa valmistusaineiden vaikutuksista elimistössä. Aineistosta saatiin selville, että energiajuomissa haitallisimmat terveyteen vaikuttavat valmistusaineet olivat kofeiini ja sokeri. Kofeiini voi ilta-aikaan nautittuna häiritä yöunta ja vähentää lapsen syvän unen määrää. Toistuva sokerijuomien nauttiminen taas nostaa päivittäistä kalorimäärää ja voi aiheuttaa lapselle tai nuorelle ylipainoa.
Oppituntien sisältöjä voidaan tarvittaessa käyttää perusopetuksessa jatkossakin. Ne soveltuvat alakoulun ympäristöoppiin ja terveydenhoitajan pitämiin terveyskasvatustunteihin yksittäin tai kokonaisuutena. Koulun henkilökunnan kanssa käytyjen keskustelujen perusteella erityisesti videopelaaminen liitettiin energiajuomien käytöön. Kofeiiniin ja pelaamiseen liittyvät oppitunnit voisivat toimia täsmätunteina energiajuomien käyttöä ehkäistäessä.
Abstract
The use of energy drinks in Juankoski secondary school has been visible in recent years. The study counsellor and school socialworker had worries about pupils’ anxiety, sometimes also exhaustion. It would be best to be able to influence children's choices preventively and therefore five lessons of the harmful effects of energy drinks were planned and organiced as a funktional study in this thesis. The lessons were held for the class 4a at Juankoski elementary school. The content of the lessons inclueded healthy eating rhythm, sleep and exhaustion, sugar, videogames and caffeine. Dialogue, game-based learning platforms and self-produced PowerPoint presentations were used to guide children.
Energy drinks have been on the market since the late 1980s. Due to the lack of research, the legality and safety of the drinks was dubious and therefore several countries opposed their entry into their market. Also Finland denied their sale at the end of the 1990s but was later forced to legalize the sales as the European Union allowed energy drinks. Energy drinks are marketed to the young or young adults and combined with sport and performance improvement.
The thesis proceeded according to the linear model of development work. In the development work, information was sought on Finnish and international studies related to the use and side effects of energy drinks. The contents of energy drinks and information of the effects of the ingredients in the body were examined. The material found showed that caffeine and sugar were the most harmful health ingredients in energy drinks. Caffeine may interfere sleep at night and reduce the amount of deep sleep of children. Repeated intake of sugar drinks in turn increases the daily calorie intake and can cause obesity for a child or young person.
The content of lessons can be used in basic education in the future as well. They are suitable for primary school environmental education and health education classes held by nurse individually or as a whole. Based on discussions with school staff, video gaming in particular was associated with the use of energy drinks. Lessons including discussion on caffeine and gaming could work as a targeted action to prevent the use of energy drinks.