Uuden alkoholilain vaikutukset Etelä-Karjalan anniskeluravintoloihin
Laukniemi, Oona; Salakka, Emilia (2019)
Laukniemi, Oona
Salakka, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905088282
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, kuinka maaliskuussa 2018 voimaan astunut alkoholilaki on vaikuttanut Etelä-Karjalan alueella toimivissa anniskeluravintoloissa sekä kuinka tietoista ravintoloiden asiakaskunta on näistä muutoksista.
Opinnäytetyössä käytettiin kahta eri tutkimusmenetelmää. Viiden eri ravintolan edustajaa haastateltiin teemahaastattelua käyttäen, tällä pyrittiin selvittämään muutosten vaikutusta anniskeluravintoloissa. Asiakaskunnan tietämystä uudesta alkoholilaista selvitettiin paperisten kyselylomakkeiden avulla, joita jaettiin anniskeluravintoloiden asiakkaille. Haastattelut ja asiakaskyselyt suoritettiin Etelä-Karjalan alueella aikavälillä 20.2.2019 - 18.3.2019.
Tehtyjen haastattelujen perusteella selvisi, että enemmistö ravintoloiden edustajista koki uudistuksen positiiviseksi asiaksi, etenkin asiakaspalvelun näkökulmasta. Vähittäismyyntiä sen sijaan kritisoitiin eniten.
Kyselyyn vastasi 63 henkilöä, ja ilmeni, että asiakaskunta on melko hyvin tietoinen alkoholilaista. Eniten vääriä vastauksia kertyi kohtiin, jotka käsittelivät vähittäismyyntiä sekä alkoholilupaa. Parhaiten tiedossa olivat mainontaan liittyvät kysymykset.
Tutkimuksen perusteella vuoden 2018 alkoholilain uudistus on ollut onnistunut, mutta vähittäismyyntiä koskeva uudistus olisi pitänyt tuoda selkeämmin myös asiakaskunnan tietouteen, sillä asiakaskunnalla on selkeästi vääriä olettamuksia asiaan liittyen. Asiakkaat sekä ravintoloiden edustajat näkevät uuden alkoholilain kuitenkin kokonaisuudessaan positiivisena asiana, eikä uudesta alkoholilaista ole kerrottu koituvan merkittävää häiriötä.
Opinnäytetyössä käytettiin kahta eri tutkimusmenetelmää. Viiden eri ravintolan edustajaa haastateltiin teemahaastattelua käyttäen, tällä pyrittiin selvittämään muutosten vaikutusta anniskeluravintoloissa. Asiakaskunnan tietämystä uudesta alkoholilaista selvitettiin paperisten kyselylomakkeiden avulla, joita jaettiin anniskeluravintoloiden asiakkaille. Haastattelut ja asiakaskyselyt suoritettiin Etelä-Karjalan alueella aikavälillä 20.2.2019 - 18.3.2019.
Tehtyjen haastattelujen perusteella selvisi, että enemmistö ravintoloiden edustajista koki uudistuksen positiiviseksi asiaksi, etenkin asiakaspalvelun näkökulmasta. Vähittäismyyntiä sen sijaan kritisoitiin eniten.
Kyselyyn vastasi 63 henkilöä, ja ilmeni, että asiakaskunta on melko hyvin tietoinen alkoholilaista. Eniten vääriä vastauksia kertyi kohtiin, jotka käsittelivät vähittäismyyntiä sekä alkoholilupaa. Parhaiten tiedossa olivat mainontaan liittyvät kysymykset.
Tutkimuksen perusteella vuoden 2018 alkoholilain uudistus on ollut onnistunut, mutta vähittäismyyntiä koskeva uudistus olisi pitänyt tuoda selkeämmin myös asiakaskunnan tietouteen, sillä asiakaskunnalla on selkeästi vääriä olettamuksia asiaan liittyen. Asiakkaat sekä ravintoloiden edustajat näkevät uuden alkoholilain kuitenkin kokonaisuudessaan positiivisena asiana, eikä uudesta alkoholilaista ole kerrottu koituvan merkittävää häiriötä.