Subkutaaninen injektio -opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Kanniainen, Elisabet; Kujala, Hanna (2019)
Kanniainen, Elisabet
Kujala, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905129278
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905129278
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa opetusvideo hoitotyön opiskelijoille subkutaanisen injektion annosta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tukea hoitotyön opiskelijoiden oppimista subkutaanisen injektion annosta tuottamalla heille opetusvideo. Työelämäkumppanina opinnäytetyössä oli Laurea-ammattikorkeakoulu. Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä, joka koostui opinnäytetyöraportista ja opetusvideosta.
Opinnäytetyön raportin tietoperusta koostui teoriatiedosta subkutaanisen injektion annosta lääkitysturvallisuus ja aseptiikka huomioiden, hoitotyön oppimisesta sekä opetusvideon suunnittelusta ja toteutuksesta. Opetusvideo tehtiin opinnäytetyön raportin tietoperustaa käyttäen. Raportin tietoperustana käytettiin tutkittua tietoa. Raportin tietoperusta koostui kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä.
Opinnäytetyön tuotoksena oli opetusvideo, jossa kuvattiin subkutaanisen injektion valmistelu, lääkkeen käyttökuntoon saattaminen ja subkutaanisen injektion anto olkavarteen ja vatsaan. Opetusvideosta pyydettiin palautetta Laurea-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijaryhmältä. Palautetta antoi 19 hoitotyön opiskelijaa. Opetusvideon palaute kerättiin arviointilomakkeilla anonyymisti. Arviointilomake koostui suljetuista ja avoimesta kysymyksestä. Suljettuihin kysymyksiin opiskelijat antoivat Likertin asteikkoon perustuen arvioinnin seuraaviin väittämiin: opetusvideon selkeys, videon eteneminen loogisesti, äänen kuuluminen, uuden tiedon saaminen ja opetusvideon tukeminen omaan oppimiseen. Suljettujen kysymysten vastausten hajonta oli vähäistä. Opiskelijat antoivat suljettujen kysymysten väittämistä enimmäkseen vastauksia 3,4 ja 5. Suurin osa opiskelijoista vastasi jokaiseen suljettuun kysymykseen.
Avoimessa palautteessa esille nousi opetusvideon nopeatempoisuus, äänen epätasainen kuuluvuus ja videon visualisointi. Palautteen perusteella opetusvideosta muokattiin äänen voimakkuutta tasaisemmaksi, hidastettiin videon tempoa ja visualisoitiin selkeämmäksi. Työelämäkumppanin palautteen perusteella opetusvideoon kuvattiin vielä olkavarren pisto uudelleen. Avoimen palautteen perusteella opetusvideo koettiin selkeäksi, opettavaiseksi ja aseptisesti oikein toteutetuksi. Opetusvideo tulee työelämäkumppani Laurea-ammattikorkeakoulun opetuskäyttöön ja julkaistaan Laurean YouTube-kanavalla.
Asiasanat: Subkutaaninen injektio, opetusvideo, hoitotyön oppiminen
Opinnäytetyön raportin tietoperusta koostui teoriatiedosta subkutaanisen injektion annosta lääkitysturvallisuus ja aseptiikka huomioiden, hoitotyön oppimisesta sekä opetusvideon suunnittelusta ja toteutuksesta. Opetusvideo tehtiin opinnäytetyön raportin tietoperustaa käyttäen. Raportin tietoperustana käytettiin tutkittua tietoa. Raportin tietoperusta koostui kotimaisista ja kansainvälisistä lähteistä.
Opinnäytetyön tuotoksena oli opetusvideo, jossa kuvattiin subkutaanisen injektion valmistelu, lääkkeen käyttökuntoon saattaminen ja subkutaanisen injektion anto olkavarteen ja vatsaan. Opetusvideosta pyydettiin palautetta Laurea-ammattikorkeakoulun hoitotyön opiskelijaryhmältä. Palautetta antoi 19 hoitotyön opiskelijaa. Opetusvideon palaute kerättiin arviointilomakkeilla anonyymisti. Arviointilomake koostui suljetuista ja avoimesta kysymyksestä. Suljettuihin kysymyksiin opiskelijat antoivat Likertin asteikkoon perustuen arvioinnin seuraaviin väittämiin: opetusvideon selkeys, videon eteneminen loogisesti, äänen kuuluminen, uuden tiedon saaminen ja opetusvideon tukeminen omaan oppimiseen. Suljettujen kysymysten vastausten hajonta oli vähäistä. Opiskelijat antoivat suljettujen kysymysten väittämistä enimmäkseen vastauksia 3,4 ja 5. Suurin osa opiskelijoista vastasi jokaiseen suljettuun kysymykseen.
Avoimessa palautteessa esille nousi opetusvideon nopeatempoisuus, äänen epätasainen kuuluvuus ja videon visualisointi. Palautteen perusteella opetusvideosta muokattiin äänen voimakkuutta tasaisemmaksi, hidastettiin videon tempoa ja visualisoitiin selkeämmäksi. Työelämäkumppanin palautteen perusteella opetusvideoon kuvattiin vielä olkavarren pisto uudelleen. Avoimen palautteen perusteella opetusvideo koettiin selkeäksi, opettavaiseksi ja aseptisesti oikein toteutetuksi. Opetusvideo tulee työelämäkumppani Laurea-ammattikorkeakoulun opetuskäyttöön ja julkaistaan Laurean YouTube-kanavalla.
Asiasanat: Subkutaaninen injektio, opetusvideo, hoitotyön oppiminen