Kotihoidon asiakasprosessiin kuuluvien tehtävänkuvien selkiyttäminen
Siika-aho, Pauliina (2019)
Siika-aho, Pauliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139478
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201905139478
Tiivistelmä
Kotihoidon asiakasprosessi käsittää asiakkaaksi tulon, asiakkuuden ja
asiakkuuden päättymisen. Asiakasprosessin aikana asiakkaan kanssa
työskentelee useita sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia ja heillä jokaisella on
useita tehtävänkuvia, mitä heidän tulee noudattaa.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli kehittää ja selkiyttää Limingan kunnan
kotihoidon työntekijöiden tehtävänkuvia eri vaiheissa asiakasprosessia.
Tehtävänkuvien tarkennuttua voidaan opinnäytetyön avulla vaikuttaa välillisesti
annettavien palvelujen laatuun.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä
Limingan kunnan kotihoidolle aukikirjaus kotihoidon asiakasprosessista ja
tehtävänkuvista. Tästä aukikirjauksesta syntyi ohjeistus kotihoidon työntekijöiden
käyttöön.
Ohjeistusta tehtiin kiinteässä yhteistyössä kotihoidon työntekijöiden kanssa.
Ohjeistusta tehdessä otettiin huomioon työntekijöiden itsensä tuottamat ideat ja
ennalta hyväksi havaitut toimintatavat. Ohjeistusta varten kerättiin työntekijöiltä
koettua tietoa Learning Café -menetelmän avulla. Lisäksi kotihoidon
työntekijöiden kanssa pidettiin keskusteluja, jossa ohjeistusta ja siihen tulevaa
tietoa arvioitiin, jotta voitiin varmistua oppaaseen tulevan kaikki tarvittava tieto.
Opinnäytetyön raportissa käsitellään kotihoitoa ja sen laatuun vaikuttavia tekijöitä
sekä kotihoidon asiakasprosessia teoreettisessa viitekehyksessä. Lisäksi
opinnäytetyön raportissa kuvataan Learning Café -menetelmää osana
tiedonkeruuta. Raportissa on myös selvitys tuotoksen toteutus -vaiheista.
asiakkuuden päättymisen. Asiakasprosessin aikana asiakkaan kanssa
työskentelee useita sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia ja heillä jokaisella on
useita tehtävänkuvia, mitä heidän tulee noudattaa.
Tämän opinnäytetyön tavoite oli kehittää ja selkiyttää Limingan kunnan
kotihoidon työntekijöiden tehtävänkuvia eri vaiheissa asiakasprosessia.
Tehtävänkuvien tarkennuttua voidaan opinnäytetyön avulla vaikuttaa välillisesti
annettavien palvelujen laatuun.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena ja opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä
Limingan kunnan kotihoidolle aukikirjaus kotihoidon asiakasprosessista ja
tehtävänkuvista. Tästä aukikirjauksesta syntyi ohjeistus kotihoidon työntekijöiden
käyttöön.
Ohjeistusta tehtiin kiinteässä yhteistyössä kotihoidon työntekijöiden kanssa.
Ohjeistusta tehdessä otettiin huomioon työntekijöiden itsensä tuottamat ideat ja
ennalta hyväksi havaitut toimintatavat. Ohjeistusta varten kerättiin työntekijöiltä
koettua tietoa Learning Café -menetelmän avulla. Lisäksi kotihoidon
työntekijöiden kanssa pidettiin keskusteluja, jossa ohjeistusta ja siihen tulevaa
tietoa arvioitiin, jotta voitiin varmistua oppaaseen tulevan kaikki tarvittava tieto.
Opinnäytetyön raportissa käsitellään kotihoitoa ja sen laatuun vaikuttavia tekijöitä
sekä kotihoidon asiakasprosessia teoreettisessa viitekehyksessä. Lisäksi
opinnäytetyön raportissa kuvataan Learning Café -menetelmää osana
tiedonkeruuta. Raportissa on myös selvitys tuotoksen toteutus -vaiheista.