Suomalaiset mallit kestävän matkailun edistämiseksi Thaimaassa ja Vietnamissa
Pennanen, Minna (2019)
Pennanen, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510018
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051510018
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään kestävän matkailun käytäntöjä suomalaisissa matkailuyrityksissä. Työssä selvitetään, miten erilaisissa matkailualan yrityksissä Tampereella on toteutettu kestävää matkailua käytännössä. Tämä opinnäytetyö on osa TOURIST-projektia, joka kehittää kestävää matkailua Thaimaassa ja Vietnamissa. Suomalaisia esimerkkejä voidaan hyödyntää koulutettaessa sikäläisiä matkailun kanssa työskenteleviä tahoja edistämään ja ymmärtämään kestävän matkailun toteuttamista. Työn tavoitteena on siis kestävän matkailun ideologian tunnetuksi tekeminen Thaimaassa ja Vietnamissa suomalaisten esimerkkien avulla.
Opinnäytetyön toteutustapana käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka suunnattiin tamperelaisiin matkailualan yrityksiin keväällä 2019. Tutkimus perustuu avoimiin kysymyksiin ja pohjautuu yritysten julkisiin verkkosivustoihin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kirjallista aineistoa ja sisällönanalyysia. Teoriaosuudessa avataan kestävän matkailun käsitteet ja kytketään käytännön tieto teoriaan.
Tutkimustulokset osoittavat tutkittujen yritysten keskittyvän eniten ekologiseen kestävyyteen, joka huomioi ympäristövaikutuksia. Taloudellinen ja sosiokulttuurinen kestävyys eivät olleet tutkittujen yritysten keskiössä. Kestävän matkailun kokonaisvaltainen haltuunotto matkailuyrityksissä vaatii tämän tutkimuksen perusteella kehittämistä. Myös aiheesta tiedottaminen ja viestiminen yritysten taholta osoittautui vajavaiseksi. Tutkimuksella haettiin konkreettisia toimenpiteitä, joita myös löytyi ja jotka esitellään opinnäytetyössä.
Opinnäytetyön toteutustapana käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka suunnattiin tamperelaisiin matkailualan yrityksiin keväällä 2019. Tutkimus perustuu avoimiin kysymyksiin ja pohjautuu yritysten julkisiin verkkosivustoihin. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin kirjallista aineistoa ja sisällönanalyysia. Teoriaosuudessa avataan kestävän matkailun käsitteet ja kytketään käytännön tieto teoriaan.
Tutkimustulokset osoittavat tutkittujen yritysten keskittyvän eniten ekologiseen kestävyyteen, joka huomioi ympäristövaikutuksia. Taloudellinen ja sosiokulttuurinen kestävyys eivät olleet tutkittujen yritysten keskiössä. Kestävän matkailun kokonaisvaltainen haltuunotto matkailuyrityksissä vaatii tämän tutkimuksen perusteella kehittämistä. Myös aiheesta tiedottaminen ja viestiminen yritysten taholta osoittautui vajavaiseksi. Tutkimuksella haettiin konkreettisia toimenpiteitä, joita myös löytyi ja jotka esitellään opinnäytetyössä.