Myyjien työprofiilit rekrytoinnin tueksi
Kentta, Minka; Koiranen, Henna (2019)
Kentta, Minka
Koiranen, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610284
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051610284
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on laatia myyjien suorarekrytointeihin erikoistuneelle HIRMU henkilöstöpalvelulle rekrytoijien perehdyttämisen tueksi opas siitä, miten tunnistaa hyvän myyjän ominaisuudet sekä millainen myyjäprofiili sopii B2B tai B2C myyntitehtäviin.
Myynti voidaan määritellä myyntitaitojen kautta, jotka ovat välttämättömiä myyntitapahtuman toteuttamiseksi. Myyjällä tulee siis olla ominaisuuksia, jotka takaavat onnistumisen työssä.
Rekrytoijan tulee ymmärtää myyntityönluonne ja erilaisten myyntitehtävien ero, pystyäkseen tunnistamaan työnhakijoiden potentiaalin haettuun tehtävään. Tutkimuksilla on kerätty hyvän myyjän ominaisuuksia laaja kirjo ja tehtävä kohtaisesti nämä vaihtelevat huomattavasti.
Selvitimme kyselytutkimuksen avulla myyjien ja rekrytoijien näkemyksiä eri myyntitehtäviin tarvittavista myyjien ominaisuuksista. Kysely oli avoinna Webropolsurveys-kyselynä maaliskuun 2019. Vastausten pohjalta rakensimme yleiset myyjienprofiilit B2C nopeaan ja hitaaseen myyntityyliin sekä B2B nopeaan ja hitaaseen myyntityyliin.
Myyntityylien jako omalta osaltaan auttaa jo rekrytoijaa ymmärtämään millaisia ominaisuuksia myyjällä tulee olla, mutta profiileista tunnistettavat ominaisuudet selkeyttävät ja helpottavat rekrytoijan työtä. Profiilit eivät kuitenkaan ole yksiselitteisiä totuuksia vaan paljon on myös merkitystä rekrytoijan kokemuksella sekä objektiivisuudella.
Myynti voidaan määritellä myyntitaitojen kautta, jotka ovat välttämättömiä myyntitapahtuman toteuttamiseksi. Myyjällä tulee siis olla ominaisuuksia, jotka takaavat onnistumisen työssä.
Rekrytoijan tulee ymmärtää myyntityönluonne ja erilaisten myyntitehtävien ero, pystyäkseen tunnistamaan työnhakijoiden potentiaalin haettuun tehtävään. Tutkimuksilla on kerätty hyvän myyjän ominaisuuksia laaja kirjo ja tehtävä kohtaisesti nämä vaihtelevat huomattavasti.
Selvitimme kyselytutkimuksen avulla myyjien ja rekrytoijien näkemyksiä eri myyntitehtäviin tarvittavista myyjien ominaisuuksista. Kysely oli avoinna Webropolsurveys-kyselynä maaliskuun 2019. Vastausten pohjalta rakensimme yleiset myyjienprofiilit B2C nopeaan ja hitaaseen myyntityyliin sekä B2B nopeaan ja hitaaseen myyntityyliin.
Myyntityylien jako omalta osaltaan auttaa jo rekrytoijaa ymmärtämään millaisia ominaisuuksia myyjällä tulee olla, mutta profiileista tunnistettavat ominaisuudet selkeyttävät ja helpottavat rekrytoijan työtä. Profiilit eivät kuitenkaan ole yksiselitteisiä totuuksia vaan paljon on myös merkitystä rekrytoijan kokemuksella sekä objektiivisuudella.