Kesätyöntekijöiden massarekrytointi Pirkanmaan Osuuskaupassa
Karlstedt, Emmi; Vihavainen, Milla (2019)
Karlstedt, Emmi
Vihavainen, Milla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019051710360
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia kesätyöntekijöiden massarekrytoinnin toimivuutta Pirkanmaan Osuuskaupassa. Opinnäytetyössä tutkittiin myös markkinoinnin vaikutusta hakijamääriin. Massarekrytoinnin toimivuutta on tutkittu Pirkanmaan Osuuskaupassa vuosina 2017 ja 2018. Tutkimusta jatkojalostettiin markkinointitutkimuksella, sekä jatkohaastattelulla. Työn toimeksiantajana on Pirkanmaan Osuuskauppa. Tutkimuksen avulla toimeksiantaja pystyy kehittämään yrityksen rekrytointia tulevaisuuden massarekrytointeja ajatellen. Työn tavoitteena oli kerätä palautetta massarekrytoinnin toimivuudesta koko hakuprosessin ajalta, sekä tapahtumasta kokonaisuudessaan. Tavoitteena oli myös tutkia markkinoinnin vaikutusta haastavan toimipaikan hakijamääriin.
Teoriaosuudet käsittelivät rekrytointia, markkinointia sekä Pirkanmaan Osuuskauppaa. Työssä on käytetty määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselyissä olevien avoimien palautteiden tutkimiseen on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Aineistoina työssä käytettiin kahta erilaista kyselytutkimusta. Ensimmäinen kyselytutkimus toteutettiin kaikille hakijoille ja toiseen kyselyyn vastasivat jatkohaastatteluun päässeet hakijat. Ensimmäisessä kyselyssä oli 14 kysymystä, sekä avoin palaute. Vastauksia kyselylle tuli 983 kappaletta. Toisessa kyselyssä kysymyksiä oli 14 kappaletta, joista kahteen hakija sai vastata avoimella palautteella. Vastauksia toiseen kyselyyn tuli 148 kappaletta.
Opinnäytetyön tulokset käsitellään tutkimus järjestyksessä. Tulosten perusteella massarekrytointi oli kokonaisuudessaan onnistunut. Hakijat olivat erityisen tyytyväisiä haastattelijoihin sekä hakuprosessiin kokonaisuudessaan. Hakijat olivat myös tyytyväisiä siitä, että kaikki hakijat otettiin haastatteluun. Tulosten perusteella kohdennetun markkinoinnin vaikutus hakijamääriin oli alhainen. Kokonaisuudessaan kesätyöntekijöiden massarekrytointitapahtuma oli onnistunut ja sitä tulisi jatkaa tulevaisuudessakin.
Teoriaosuudet käsittelivät rekrytointia, markkinointia sekä Pirkanmaan Osuuskauppaa. Työssä on käytetty määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Kyselyissä olevien avoimien palautteiden tutkimiseen on käytetty laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää.
Aineistoina työssä käytettiin kahta erilaista kyselytutkimusta. Ensimmäinen kyselytutkimus toteutettiin kaikille hakijoille ja toiseen kyselyyn vastasivat jatkohaastatteluun päässeet hakijat. Ensimmäisessä kyselyssä oli 14 kysymystä, sekä avoin palaute. Vastauksia kyselylle tuli 983 kappaletta. Toisessa kyselyssä kysymyksiä oli 14 kappaletta, joista kahteen hakija sai vastata avoimella palautteella. Vastauksia toiseen kyselyyn tuli 148 kappaletta.
Opinnäytetyön tulokset käsitellään tutkimus järjestyksessä. Tulosten perusteella massarekrytointi oli kokonaisuudessaan onnistunut. Hakijat olivat erityisen tyytyväisiä haastattelijoihin sekä hakuprosessiin kokonaisuudessaan. Hakijat olivat myös tyytyväisiä siitä, että kaikki hakijat otettiin haastatteluun. Tulosten perusteella kohdennetun markkinoinnin vaikutus hakijamääriin oli alhainen. Kokonaisuudessaan kesätyöntekijöiden massarekrytointitapahtuma oli onnistunut ja sitä tulisi jatkaa tulevaisuudessakin.