Sponsoriyhteistyö urheiluseuroissa - case Porvoon Taitoluistelijat ry
Kälviläinen, Angelina (2019)
Kälviläinen, Angelina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010601
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010601
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on sponsorointiyhteistyö urheiluseuroissa. Työ on produktityyppinen eli toiminnallinen opinnäytetyö. Työssä keskityttiin käsittelemään sponsorointia ja sponsoreiden hankintaan liittyviä työprosesseja. Työssä lisäksi käsiteltiin taitoluistelua lajina ja sponsorointikohteena, ja tässä hyödynnettiin myös Porvoon Taitoluistelijat ry nimisen taitoluisteluseuran näkökulmaa. Koska aihe on hyvin laaja, sitä on tässä työssä rajoitettu koskemaan vain urheiluseuran ja yrityksen välistä sponsorointiyhteistyötä.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin sponsorointia yleisesti. Tämän lisäksi perehdyttiin sekä yrityksen että urheiluseuran näkökulmasta niihin työprosesseihin, mitkä yleensä käydään läpi sponsorointiyhteistyössä. Teoriaosuuden aineistona käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja elektronisia lähteitä.
Työn empiirisessä osuudessa laadittiin Porvoon Taitoluistelijoille sponsoroinnin kehittämissuunnitelma, jonka pohjalta seura voi tulevaisuudessa kehittää ja tehostaa sponsorihankintaa. Suunnitelma sisältää SWOT-analyysin, sponsoriluokittelun, mainontaan liittyviä ehdotuksia ja pohdintoja siitä, mitä kaikkea seura voi sponsorille tarjota. Teoriaosuudessa todettiin, että sponsorointiyhteistyö yleensä kaatuu juuri siihen vaiheeseen, kun seuralla ei ole tarpeeksi tarjottavaa yritykselle. Työssä pohdittiin myös niitä keinoja, joita ei tällä hetkellä käytetä, mutta voitaisiin käyttää tulevaisuudessa. Lopuksi Porvoon Taitoluistelijoille laadittiin esittelypaketti, jota seura voi hyödyntää omassa toiminnassaan.
Työn teoriaosuudessa käsiteltiin sponsorointia yleisesti. Tämän lisäksi perehdyttiin sekä yrityksen että urheiluseuran näkökulmasta niihin työprosesseihin, mitkä yleensä käydään läpi sponsorointiyhteistyössä. Teoriaosuuden aineistona käytettiin aiheeseen liittyvää kirjallisuutta ja elektronisia lähteitä.
Työn empiirisessä osuudessa laadittiin Porvoon Taitoluistelijoille sponsoroinnin kehittämissuunnitelma, jonka pohjalta seura voi tulevaisuudessa kehittää ja tehostaa sponsorihankintaa. Suunnitelma sisältää SWOT-analyysin, sponsoriluokittelun, mainontaan liittyviä ehdotuksia ja pohdintoja siitä, mitä kaikkea seura voi sponsorille tarjota. Teoriaosuudessa todettiin, että sponsorointiyhteistyö yleensä kaatuu juuri siihen vaiheeseen, kun seuralla ei ole tarpeeksi tarjottavaa yritykselle. Työssä pohdittiin myös niitä keinoja, joita ei tällä hetkellä käytetä, mutta voitaisiin käyttää tulevaisuudessa. Lopuksi Porvoon Taitoluistelijoille laadittiin esittelypaketti, jota seura voi hyödyntää omassa toiminnassaan.