Matka abstraktiin ilmaisuun : kokemuksia liikekielen rakentamisesta
Niskala, Katimari (2019)
Niskala, Katimari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010677
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010677
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tarkastelen kokemuksiani Jacques Lecoqin teatterikoulusta sekä avaan oppimiani fyysisen teatterin tekniikoita. Käsittelen poikkitaiteellista työskentelyä, dynamiikan havainnointia ja abstraktin kehollisen ilmaisun mahdollisuuksia. Kuinka rakentaa esittävää taidetta toisen taidemuodon pohjalta? Käytän esimerkkinä kokemuksiani produktioista, joissa olen rakentanut esityksen maalauksen tai musiikin pohjalta.
Erittelen tekstissä kehollisen näyttelijäntyön tekniikoita, omia oivalluksiani teatterista sekä kokemuksiani näyttämöllisen liikekielen rakentamisesta.
In this thesis, I examine my experiences and physical theater techniques learned at Jacques Lecoq theater school. I cover the technique of observing dynamics and the possibilities of abstract expression. How to build a piece of performing art from the base of another artwork? Using some of my past work, I explore the ways of building a performing art piece for a painting or a song.
I specify in three aspects: physical approach to acting, creating a language of movement and my personal insights about theater.
Erittelen tekstissä kehollisen näyttelijäntyön tekniikoita, omia oivalluksiani teatterista sekä kokemuksiani näyttämöllisen liikekielen rakentamisesta.
In this thesis, I examine my experiences and physical theater techniques learned at Jacques Lecoq theater school. I cover the technique of observing dynamics and the possibilities of abstract expression. How to build a piece of performing art from the base of another artwork? Using some of my past work, I explore the ways of building a performing art piece for a painting or a song.
I specify in three aspects: physical approach to acting, creating a language of movement and my personal insights about theater.