Uusmaalaisen koulun fyysinen turvallisuus ja sen kehittäminen
Puska, Juha-Pekka (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010719
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010719
Tiivistelmä
Osallistuin Nurmijärven kunnalla kokoukseen, jossa pohdittiin eri kiinteistöjen fyysistä turvallisuutta ja sen parantamista. Kokouksen aikana syntyi ajatus tehdä opinnäytetyön johonkin kunnan kiinteistöön, jos se vain heille sopisi. Tapasimme kunnan edustajien kanssa ja mietimme työhöni sopivaa kohdetta ja työn aihetta. Päädyimme erään uusmaalaisen koulun fyysisen turvallisuuden kartoittamiseen ja kehittämiseen.
Tavoitteena oli koulun fyysisen turvallisuuden kehittäminen ja tarkoituksena laatia koululle fyysistä turvallisuutta koskeva kehitysehdotus. Toimeksiantajana kunta saisi näin ollen yhden koulun fyysistä turvallisuutta koskevan raportin, jota voisi mahdollisesti käyttää koulun valvontajärjestelmien suunnittelemisessa ja kehittämisessä sekä mahdollisesti myös muiden koulujen fyysisen turvallisuuden kehittämisessä.
Tietoperusta työlle muodostettiin painettujen kirjojen, sähköisten lähteiden sekä haastattelujen avulla. Kirjallisuuskatsauksessa on käytetty fyysiseen turvallisuuteen, riskienhallintaan sekä riskien arviointiin liittyviä kirjoja, julkaisuja ja standardeja.
Työssä havainnoitiin koulurakennusta ja haastateltiin koulussa työskenteleviä henkilöitä sekä kunnan edustajia, jotka tiesivät parhaiten koulun fyysisen turvallisuuden tilasta. Kouluun liittyen tehtiin riskienarviointia ja näin saatiin riskilista, joka sisältää suurimmat riskit henkilöstön näkökulmasta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että koululla on hyvä fyysisen turvallisuuden tila rakenteissa, joihin on kiinnitetty rakentamisen aikana huomiota. Koulun ulko-ovet, seinät, luokkien ovet ja palo-ovet ovat hyvällä tasolla. Näitä rakenteellisia fyysisen turvallisuuden osia käydään tässä työssä läpi vain pintapuolisesti. Tässä työssä on kiinnitetty erityistä huomiota koulun turvajärjestelmien nykytilaan sekä niiden kehittämiseen. Jo havainnointia koululla tehdessä kävi ilmi, että turvajärjestelmät olivat osittain vanhanaikaisia tai niitä ei ollut ja tarve niiden kehittämiseen oli ilmeinen. Samoihin johtopäätöksiin päästiin haastatteluiden avulla. Tuotoksena näistä havainnoista ja kehitysehdotuksista on tämä raportti.
Tämä raportti antaa hyvän kuvan siitä, mikä fyysisen turvallisuuden tila koulussa on tällä hetkellä ja minkälaisena henkilökunta sen näkee. Raportti antaa myös henkilökunnan näkemyksen siitä, miten turvallisuutta tulisi kehittää.
Kehittämisehdotuksena valvontakamerajärjestelmien kehittämistä täytyy edelleen jatkaa ja sen tasoa nostaa. Lisäksi olisi hyvä miettiä sähköisen kulunvalvonnan käyttöönottoa kouluissa ja ulko-ovien lukitsemista oppituntien ajaksi. Paloilmoitin ja rikosilmoitin laitteistoista on pidetty huolta ja ne ovat riittävällä tasolla, kunhan niiden kuntoa tarkkaillaan ja huolletaan tarvittaessa. Vartioinnin tarpeellisuutta tulisi miettiä kiinteistöjen valvonnassa.
Tavoitteena oli koulun fyysisen turvallisuuden kehittäminen ja tarkoituksena laatia koululle fyysistä turvallisuutta koskeva kehitysehdotus. Toimeksiantajana kunta saisi näin ollen yhden koulun fyysistä turvallisuutta koskevan raportin, jota voisi mahdollisesti käyttää koulun valvontajärjestelmien suunnittelemisessa ja kehittämisessä sekä mahdollisesti myös muiden koulujen fyysisen turvallisuuden kehittämisessä.
Tietoperusta työlle muodostettiin painettujen kirjojen, sähköisten lähteiden sekä haastattelujen avulla. Kirjallisuuskatsauksessa on käytetty fyysiseen turvallisuuteen, riskienhallintaan sekä riskien arviointiin liittyviä kirjoja, julkaisuja ja standardeja.
Työssä havainnoitiin koulurakennusta ja haastateltiin koulussa työskenteleviä henkilöitä sekä kunnan edustajia, jotka tiesivät parhaiten koulun fyysisen turvallisuuden tilasta. Kouluun liittyen tehtiin riskienarviointia ja näin saatiin riskilista, joka sisältää suurimmat riskit henkilöstön näkökulmasta.
Tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että koululla on hyvä fyysisen turvallisuuden tila rakenteissa, joihin on kiinnitetty rakentamisen aikana huomiota. Koulun ulko-ovet, seinät, luokkien ovet ja palo-ovet ovat hyvällä tasolla. Näitä rakenteellisia fyysisen turvallisuuden osia käydään tässä työssä läpi vain pintapuolisesti. Tässä työssä on kiinnitetty erityistä huomiota koulun turvajärjestelmien nykytilaan sekä niiden kehittämiseen. Jo havainnointia koululla tehdessä kävi ilmi, että turvajärjestelmät olivat osittain vanhanaikaisia tai niitä ei ollut ja tarve niiden kehittämiseen oli ilmeinen. Samoihin johtopäätöksiin päästiin haastatteluiden avulla. Tuotoksena näistä havainnoista ja kehitysehdotuksista on tämä raportti.
Tämä raportti antaa hyvän kuvan siitä, mikä fyysisen turvallisuuden tila koulussa on tällä hetkellä ja minkälaisena henkilökunta sen näkee. Raportti antaa myös henkilökunnan näkemyksen siitä, miten turvallisuutta tulisi kehittää.
Kehittämisehdotuksena valvontakamerajärjestelmien kehittämistä täytyy edelleen jatkaa ja sen tasoa nostaa. Lisäksi olisi hyvä miettiä sähköisen kulunvalvonnan käyttöönottoa kouluissa ja ulko-ovien lukitsemista oppituntien ajaksi. Paloilmoitin ja rikosilmoitin laitteistoista on pidetty huolta ja ne ovat riittävällä tasolla, kunhan niiden kuntoa tarkkaillaan ja huolletaan tarvittaessa. Vartioinnin tarpeellisuutta tulisi miettiä kiinteistöjen valvonnassa.