Ympäristöystävällisten palvelujen suosittelupalstan luominen ja ympäristöviestinnän kehittäminen Hotelli Helkassa
Määttä, Jasmina (2019)
Määttä, Jasmina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010734
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052010734
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on toiminnallinen kehitystyö, jonka tavoitteena oli luoda ympäristöystävällisten palveluiden suosittelupalsta Hotelli Helkan Helka News-sanomalehteen. Lisäksi etsittiin parhaita keinoja suosittelupalstan ja ympäristöystävällisten palveluiden markkinointiin. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Hotelli Helka. Tutkimuksen avulla hotelli Helka pystyi kartoittamaan ympäristöviestintänsä näkyvyyttä, parantamaan yrityskuvaansa ympäristöystävällisenä hotellina sekä kehittämään viestintäänsä ympäristöaiheista.
Suosittelupalsta valikoitui kehittämisprojektiksi toimeksiantajan toiveesta. Projektissa selvitettiin myös asiakkaiden näkökulma, jonka pohjalta suosittelupalsta toteutettiin ja markkinointi suunniteltiin. Projektista pyrittiin tekemään mahdollisimman asiakaslähtöinen, eli asiakkaiden mielipiteet otettiin vahvasti huomioon ja palstalle valikoitui vain sellaisia palveluita, joita asiakkaat olivat toivoneet.
Ympäristöviestintä oli tämän opinnäytetyön kantava teema, mutta käsitteen ymmärtämiseksi esiteltiin teoriaa myös yritysvastuusta, kestävästä matkailusta ja hotellitoiminnasta sekä ympäristösertifikaateista. Toinen teema oli digitaalinen markkinointi. Digitaalisessa markkinoinnissa keskityttiin sosiaalisen median markkinointiin. Tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä olivat sähköinen kyselytutkimus, yritysvertailu eli benchmarking, havainnointi ja net scouting.
Konkreettisena tuloksena oli tavoitteen mukaisesti sivu Helka News-sanomalehdessä, johon koottiin ympäristöystävällisten palveluiden suosittelupalsta. Palsta nimettiin Helkalaisten Vihreiksi Vinkeiksi Helsingissä. Lehti julkaistaan kevään loppupuolella. Lisäksi palstaan koottuja palveluja markkinoidaan tulevaisuudessa Helkan sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen perusteella ympäristöviestintä Suomen hotelleissa ei ole kovin aktiivista eikä aiheesta juuri ole tutkimuksia, mutta toimeksiantajayritys koki saaneensa tutkimuksesta eväitä, joilla pyrkiä ympäristöviestinnän edelläkävijäksi. Tulevaisuudessa Helka voi toteuttaa uuden kyselytutkimuksen, jolla mitata ympäristöviestinnän onnistumista.
Suosittelupalsta valikoitui kehittämisprojektiksi toimeksiantajan toiveesta. Projektissa selvitettiin myös asiakkaiden näkökulma, jonka pohjalta suosittelupalsta toteutettiin ja markkinointi suunniteltiin. Projektista pyrittiin tekemään mahdollisimman asiakaslähtöinen, eli asiakkaiden mielipiteet otettiin vahvasti huomioon ja palstalle valikoitui vain sellaisia palveluita, joita asiakkaat olivat toivoneet.
Ympäristöviestintä oli tämän opinnäytetyön kantava teema, mutta käsitteen ymmärtämiseksi esiteltiin teoriaa myös yritysvastuusta, kestävästä matkailusta ja hotellitoiminnasta sekä ympäristösertifikaateista. Toinen teema oli digitaalinen markkinointi. Digitaalisessa markkinoinnissa keskityttiin sosiaalisen median markkinointiin. Tutkimuksessa käytettyjä menetelmiä olivat sähköinen kyselytutkimus, yritysvertailu eli benchmarking, havainnointi ja net scouting.
Konkreettisena tuloksena oli tavoitteen mukaisesti sivu Helka News-sanomalehdessä, johon koottiin ympäristöystävällisten palveluiden suosittelupalsta. Palsta nimettiin Helkalaisten Vihreiksi Vinkeiksi Helsingissä. Lehti julkaistaan kevään loppupuolella. Lisäksi palstaan koottuja palveluja markkinoidaan tulevaisuudessa Helkan sosiaalisessa mediassa.
Tutkimuksen perusteella ympäristöviestintä Suomen hotelleissa ei ole kovin aktiivista eikä aiheesta juuri ole tutkimuksia, mutta toimeksiantajayritys koki saaneensa tutkimuksesta eväitä, joilla pyrkiä ympäristöviestinnän edelläkävijäksi. Tulevaisuudessa Helka voi toteuttaa uuden kyselytutkimuksen, jolla mitata ympäristöviestinnän onnistumista.