Matalapolygonisen eläinhahmon suunnittelu ja toteutus pelimoottorivalmiiksi assetiksi
Suvanto, Rami (2019)
Suvanto, Rami
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110995
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052110995
Tiivistelmä
Opinnäytetyön perimäisenä tarkoituksena oli toteuttaa yleishyödyllinen dokumentti matalapolygonisen eläinhahmon suunnittelusta toteutukseen, jota kenen tahansa olisi mahdollista hyödyntää ilman maksulli-sien ohjelmistojen rajoituksia.
Aluksi opinnäytetyössä perehdyttiin videopelimaailman eläinhahmoihin yleisesti, sekä valotettiin millaista lopputulosta matalapolygoniselta assetilta haettiin tyylillisesti. Ennen varsinaisen suunnittelun ja mallintami-sen työnkulun kuvausta tutustuttiin hieman käytettäviin ohjelmistoihin. Varsinaisessa työstämisprosessissa käytettiin vain ilmaisia avoimen lähdekoodin ohjelmistoja. GIMP ohjelmistoa kuvankäsittelyyn sekä Blender ohjelmistoa 3D-mallintamiseen.
Opinnäytetyössä käytiin läpi myös 3D-mallintamisen keskeisiä periaatteita sekä kuvailtiin eläinhahmon tuot-tamisen työnkulku vaiheineen. Matalapolygoninen 3D-malli myös teksturoitiin, jonka jälkeen mallille toteu-tettiin vielä luustorakenne eli rigi.
Oman lemmikin pohjalta suunniteltua pelihahmoa oli mukava tehdä. Monivaiheista työtä toteuttaessa hy-vien suunnitelmien tärkeys korostui. Kissahahmon toteutus onnistui kuitenkin mielestäni oikein hyvin, enkä malttaisi olla käyttämättä sitä myöhemmin jossain oikeassa peliprojektissa.
Aluksi opinnäytetyössä perehdyttiin videopelimaailman eläinhahmoihin yleisesti, sekä valotettiin millaista lopputulosta matalapolygoniselta assetilta haettiin tyylillisesti. Ennen varsinaisen suunnittelun ja mallintami-sen työnkulun kuvausta tutustuttiin hieman käytettäviin ohjelmistoihin. Varsinaisessa työstämisprosessissa käytettiin vain ilmaisia avoimen lähdekoodin ohjelmistoja. GIMP ohjelmistoa kuvankäsittelyyn sekä Blender ohjelmistoa 3D-mallintamiseen.
Opinnäytetyössä käytiin läpi myös 3D-mallintamisen keskeisiä periaatteita sekä kuvailtiin eläinhahmon tuot-tamisen työnkulku vaiheineen. Matalapolygoninen 3D-malli myös teksturoitiin, jonka jälkeen mallille toteu-tettiin vielä luustorakenne eli rigi.
Oman lemmikin pohjalta suunniteltua pelihahmoa oli mukava tehdä. Monivaiheista työtä toteuttaessa hy-vien suunnitelmien tärkeys korostui. Kissahahmon toteutus onnistui kuitenkin mielestäni oikein hyvin, enkä malttaisi olla käyttämättä sitä myöhemmin jossain oikeassa peliprojektissa.