ISO 9001:2015 -LAADUNHALLINTAJÄRJESTELMÄN RAKENTAMINEN; PAINOPISTEENÄ JOHDON JA PROSESSIEN TOIMINTAKUVAUKSET
Rasinmäki, Kyösti (2019)
Rasinmäki, Kyösti
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211198
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä rakennettiin perustaa SFS-EN ISO 9001:2015 mukaiselle laadunhallintajärjestelmän käyttöönotolle, jossa otetaan huomioon sidosryhmien, asiakkaiden ja yrityksen toimintaa säätelevät standardit ja tuotteiden CE-merkintään vaikuttavat tekijät. Yritys toivoo laadunhallintajärjestelmän parantavan laatu- ja toimintavarmuutta, lisäävän kilpailukykyä ja asiakastyytyväisyyttä sekä auttavan liiketoiminnan tehostamisessa.
Yrityksen laatukäsikirjassa kuvattiin ne tehtävät ja toimenpiteet, joiden tulee olla tehtyinä, että ISO 9001:2015 standardin vaatimukset toteutuvat. Laatukäsikirjassa kuvatut toimenpiteet auttavat laadunhallintajärjestelmän rakentamisessa ja auditoinneissa. Myöhemmässä vaiheessa laadunhallintajärjestelmälle on mahdollista hakea myös virallista sertifiointia. Laadunhallintajärjestelmän monimuotoisuus ja sen ympärille tulevat vaatimukset tekevät järjestelmän synnyttämisestä monisäikeisen prosessin, jonka käynnistäminen edellyttää yrityksen kaikkien tahojen saumatonta yhteistyötä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opinnäytetyölle asetettu tavoite, luoda perusta SFS_EN ISO 9001:2015 mukaiselle laadunhallintajärjestelmälle, toteutui Karelia-Ikkunan oman laatukäsikirjan rakentamisen muodossa. Laatukäsikirja on tehty laadunhallintajärjestelmän rakentamista varten ja siihen on liitetty laatukäsikirjan rakentamisessa käytetyt dokumentit. In the thesis a foundation was built for the introduction of a quality management system according to SFS-EN ISO 9001: 2015, which takes into account the standards regulating the activities of stakeholders, customers and the company and the factors affecting the CE marking of products. The company hopes that the quality management system will improve quality and operational reliability, increase competitiveness and customer satisfaction, and help improve business efficiency.
The company quality manual described the tasks and measures that must be taken to meet the requirements of the ISO 9001: 2015 standard. The measures described in the Quality Manual help to build and audit the quality management system. At a later stage, it is also possible to apply for official certification for the quality management system. The diversity of the quality management system and the requirements surrounding it make creating a system a multi-threaded process that requires the seamless collaboration of all parties to achieve a common goal.
The goal set for the thesis, to create the foundation for the quality management system according to SFS EN ISO 9001: 2015, was realized in the form of compiling Karelia-Ikkuna's own quality manual. The quality manual has been made for the construction of a quality management system and is accompanied by the documents used in the construction of the quality manual.
Yrityksen laatukäsikirjassa kuvattiin ne tehtävät ja toimenpiteet, joiden tulee olla tehtyinä, että ISO 9001:2015 standardin vaatimukset toteutuvat. Laatukäsikirjassa kuvatut toimenpiteet auttavat laadunhallintajärjestelmän rakentamisessa ja auditoinneissa. Myöhemmässä vaiheessa laadunhallintajärjestelmälle on mahdollista hakea myös virallista sertifiointia. Laadunhallintajärjestelmän monimuotoisuus ja sen ympärille tulevat vaatimukset tekevät järjestelmän synnyttämisestä monisäikeisen prosessin, jonka käynnistäminen edellyttää yrityksen kaikkien tahojen saumatonta yhteistyötä yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi.
Opinnäytetyölle asetettu tavoite, luoda perusta SFS_EN ISO 9001:2015 mukaiselle laadunhallintajärjestelmälle, toteutui Karelia-Ikkunan oman laatukäsikirjan rakentamisen muodossa. Laatukäsikirja on tehty laadunhallintajärjestelmän rakentamista varten ja siihen on liitetty laatukäsikirjan rakentamisessa käytetyt dokumentit.
The company quality manual described the tasks and measures that must be taken to meet the requirements of the ISO 9001: 2015 standard. The measures described in the Quality Manual help to build and audit the quality management system. At a later stage, it is also possible to apply for official certification for the quality management system. The diversity of the quality management system and the requirements surrounding it make creating a system a multi-threaded process that requires the seamless collaboration of all parties to achieve a common goal.
The goal set for the thesis, to create the foundation for the quality management system according to SFS EN ISO 9001: 2015, was realized in the form of compiling Karelia-Ikkuna's own quality manual. The quality manual has been made for the construction of a quality management system and is accompanied by the documents used in the construction of the quality manual.