Erityislasten muskari: Varhaisiän musiikkikasvatuksen menetelmien käyttö erityisluokan musiikinopetuksessa
Hakomäki, Hanna (2019)
Hakomäki, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211181
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052211181
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, kuinka varhaisiän musiikinopetuksessa käy-tettävät menetelmät soveltuvat opetuskäyttöön kouluikäisten erityislasten musiikin tun-nilla. Tavoitteena oli selvittää, mitkä työtavat toimivat erityislasten muskarissa ja kuinka minun opettajana täytyi varioida työtapoja erityislasten kanssa. Koulumaailmassa erityis-lapset käyvät integroiduilla tunneilla normaalien alakoululaisten kanssa. Erityislapsilla on omat opetussuunnitelmat, mutta silti koulumaailmassa hyvin harvoin pidetään vain heille räätälöityjä musiikintunteja. Musiikkia opetetaan harvoin vain erityislasten omien op-pimistapojen ja omaksumistahdin mukaan.
Tutkimus toteutettiin laadullisena havainnointiin perustuvana toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa oli mukana kuuden erityislapsen ryhmä. Toimintatutkimusta tehtiin viisi kertaa marraskuussa 2018. Tunnit kuvattiin ja havainnot menetelmien toimivuudesta tehtiin videomateriaalin ja opettajan omien havaintojen perusteella. Tuntisuunnitelmia ja menetelmiä kehitettiin kokeilun aikana toimivammiksi.
Kouluikäisten erityislasten musiikin opettaminen varhaisiän musiikinopetuksen mene-telmiä käyttäen onnistui tutkimusjakson havaintojen perusteella hyvin. Kaikki varhaisiän musiikinopetuksessa käytettävät menetelmät soveltuvat hyvin kouluikäisten erityislasten opetukseen. Laulaminen, soittaminen, musiikkiliikunta, kuunteleminen, improvisointi ja taideintegraatio ovat kaikki kokonaisvaltaisia oppimisen keinoja myös erityislasten musii-kinopetuksessa. Opettajan pitää kuitenkin varioida menetelmiä erityislasten opetukseen. Laulun- ja soitonopetus eivät onnistu välttämättä normaalilla tavalla erityislasten kanssa. The purpose of the thesis was to examine how the use of early childhood music educa-tion’s methods applied to children with special needs in school music lessons. The goal was to study which methods would work with children with special needs and how I as a teacher must modify my ways of work with them. In the school world, children with spe-cial needs visit integrated lessons with ordinary children. They have their own curriculum, but there are very few tailored music lessons for children with special needs. Their spe-cial needs are seldom considered in music teaching.
The study was implemented as qualitative observation-based action research. A group of six children participated in the study. They attended five music lessons in November 2018. The lessons were videoed, and the observations were based on the video footage and teacher’s own findings. The methods and plans for the lessons were developed dur-ing the research process.
Teaching school-aged children with special needs using the early childhood music educa-tion methods succeeded based on the research period’s findings. All the methods were well-suited for teaching children with special needs. Singing, playing, music exercise, lis-tening, improvisation and art integration are comprehensive ways of learning. However, those methods must be modified when teaching children with special needs, though. Ordinary ways of teaching singing or playing may not work with such children.
Tutkimus toteutettiin laadullisena havainnointiin perustuvana toimintatutkimuksena. Tutkimuksessa oli mukana kuuden erityislapsen ryhmä. Toimintatutkimusta tehtiin viisi kertaa marraskuussa 2018. Tunnit kuvattiin ja havainnot menetelmien toimivuudesta tehtiin videomateriaalin ja opettajan omien havaintojen perusteella. Tuntisuunnitelmia ja menetelmiä kehitettiin kokeilun aikana toimivammiksi.
Kouluikäisten erityislasten musiikin opettaminen varhaisiän musiikinopetuksen mene-telmiä käyttäen onnistui tutkimusjakson havaintojen perusteella hyvin. Kaikki varhaisiän musiikinopetuksessa käytettävät menetelmät soveltuvat hyvin kouluikäisten erityislasten opetukseen. Laulaminen, soittaminen, musiikkiliikunta, kuunteleminen, improvisointi ja taideintegraatio ovat kaikki kokonaisvaltaisia oppimisen keinoja myös erityislasten musii-kinopetuksessa. Opettajan pitää kuitenkin varioida menetelmiä erityislasten opetukseen. Laulun- ja soitonopetus eivät onnistu välttämättä normaalilla tavalla erityislasten kanssa.
The study was implemented as qualitative observation-based action research. A group of six children participated in the study. They attended five music lessons in November 2018. The lessons were videoed, and the observations were based on the video footage and teacher’s own findings. The methods and plans for the lessons were developed dur-ing the research process.
Teaching school-aged children with special needs using the early childhood music educa-tion methods succeeded based on the research period’s findings. All the methods were well-suited for teaching children with special needs. Singing, playing, music exercise, lis-tening, improvisation and art integration are comprehensive ways of learning. However, those methods must be modified when teaching children with special needs, though. Ordinary ways of teaching singing or playing may not work with such children.