Verkkosivuston käyttäjäkokemuksen kehittäminen visuaalisen suunnittelun avulla
Selander, Tommi (2019)
Selander, Tommi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311590
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311590
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä pyritään löytämään case-esimerkin avulla keinoja käyttäjäkokemuksen parantamiseen verkkosivustolla visuaalisen suunnittelun avulla. Työssä pyritään löytämään visuaalisen suunnittelun keinoja, jotka johtavat intuitiiviseen toimintaan, helpottavat tiedonhakua, viestivät selkeämmin sekä yksinkertaistavat sisällöntuotantoa verkkosivustolle, parantaen käyttäjäkokemusta myös palveluntuottajan osalta.
Projektin tavoite on toteuttaa visuaalisen suunnittelun, kvalitatiivisen palautteen, koekäyttäjien raportoinnin sekä tutkimusmateriaalin pohjalta uudistettu ulkoasu työpöytä- sekä mobiililaitteille, ja sen myötä parantaa verkkosivuston käyttäjäkokemusta.
Käyttäjäkokemus on olennainen mutta yleisesti tiedostamaton osa brändimielikuvan rakentumista. Erilaiset käyttäjäkokemukset ovat olennainen osa päivittäistä elämää ja ne koetaan yleensä tiedostamatta. Käyttäjäkokemus on osana prosessia, jonka aikana muodostamme mielipiteitä asioista, esineistä tai palveluista ympärillämme. Mielipiteen muodostuminen alkaa yleensä jo tiedonhankinnan aikana, ennen varsinaisen tuotteen tai palvelun käyttöä. Siksi on tärkeää
panostaa esimerkiksi tiedon helppoon löytymiseen, sillä se osaltaan luo ensivaikutelmaa ja perusteita sille, miten ja minkälaisia mielleyhtymiä tuotteet tai palvelut antavat käyttäjilleen. The thesis aims to find ways to improve user experience on a website through visual design. The aim of this work is to find ways of visual design that lead to intuitive operation, facilitate information retrieval, communicate more clearly and simplify content production for the website, improving user experience also for the service provider.
The goal of the project is to create a visualized look for desktop and mobile devices based on visual design, qualitative feedback, test user reporting and research material, and thereby enhance the website user experience.
User experience is an essential but generally unconscious part of brand image building. Different user experiences are an integral part of everyday life and are generally perceived unconsciously. The user experience is part of the process during which we form opinions about things, objects or services around us. Generation of opinion usually starts already during the acquisition of information, before using the actual product or service. It is therefore important to invest in finding information, for example, because it contributes to the first impression and justification for how and what kind of associations the products or services give to their users.
Projektin tavoite on toteuttaa visuaalisen suunnittelun, kvalitatiivisen palautteen, koekäyttäjien raportoinnin sekä tutkimusmateriaalin pohjalta uudistettu ulkoasu työpöytä- sekä mobiililaitteille, ja sen myötä parantaa verkkosivuston käyttäjäkokemusta.
Käyttäjäkokemus on olennainen mutta yleisesti tiedostamaton osa brändimielikuvan rakentumista. Erilaiset käyttäjäkokemukset ovat olennainen osa päivittäistä elämää ja ne koetaan yleensä tiedostamatta. Käyttäjäkokemus on osana prosessia, jonka aikana muodostamme mielipiteitä asioista, esineistä tai palveluista ympärillämme. Mielipiteen muodostuminen alkaa yleensä jo tiedonhankinnan aikana, ennen varsinaisen tuotteen tai palvelun käyttöä. Siksi on tärkeää
panostaa esimerkiksi tiedon helppoon löytymiseen, sillä se osaltaan luo ensivaikutelmaa ja perusteita sille, miten ja minkälaisia mielleyhtymiä tuotteet tai palvelut antavat käyttäjilleen.
The goal of the project is to create a visualized look for desktop and mobile devices based on visual design, qualitative feedback, test user reporting and research material, and thereby enhance the website user experience.
User experience is an essential but generally unconscious part of brand image building. Different user experiences are an integral part of everyday life and are generally perceived unconsciously. The user experience is part of the process during which we form opinions about things, objects or services around us. Generation of opinion usually starts already during the acquisition of information, before using the actual product or service. It is therefore important to invest in finding information, for example, because it contributes to the first impression and justification for how and what kind of associations the products or services give to their users.