Mainoskatkot ja niiden sisältö Salatut Elämät -ohjelman aikana
Jantunen, Hannele (2019)
Jantunen, Hannele
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311618
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052311618
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää: 1) millaisia mainoksia esitetään Salatut Elämät – ohjelman mainoskatkoilla, 2) soveltuvatko ne alaikäisille ja 3) suunnataanko mainoksia erityisesti alaikäisille. Tarkoituksena oli saada lisää tietoa siitä, miten mainostajat huomioivat säännökset alaikäisten kohdalla. Kohderyhmäksi valikoitui 7 – 14 -vuotiaat lapset. Tutkimus päätettiin toteuttaa sen mielenkiintoisuuden vuoksi, sekä siksi, että saataisiin lisää tietoa mainoksista, televisiomarkkinoinnista ja siihen kuuluvasta teoriasta. Opinnäytetyö koostuu kolmesta osasta; ensimmäinen osa sisältää johdannon ja teoriaa, toinen osa sisältää tutkimusmenetelmän esittelyä sekä tutkimuksen tuloksia, ja kolmannessa osassa pohditaan työn tuloksia.
Työn ensimmäinen osa, eli johdanto ja teoria, koostuu johdannon lisäksi mainosten historiasta, niitä käsittelevistä laeista, sekä hyvästä tavasta markkinoinnissa. Teoriassa on esitetty myös hyvän tavan vastaisia esimerkkimainoksia.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena. Tapaustutkimuksen tavoitteena on saada paljon tietoa pienestä otannasta, joten se soveltui hyvin tähän työhön. Tutkimuksen aineistoa kerättiin kirjaamalla ylös muistiinpanoja esitetyistä mainoksista, arvioimalla niitä ajatellen kohderyhmää ja saamalla MTV:n tutkimusjohtajalta lisää tietoja ohjelman katsojaluvuista sekä mainoskategorioista.
Työn tuloksena saatiin lisää tietoa aiheesta monipuolisesti teorian kautta, mutta empiriaosassa tulokseksi saatiin se, ettei tulosta ollut. Tämä tarkoittaa sitä, ettei työn aikarajauksen aikana esitetty sellaista mainosta, joka olisi ollut selvästi haitallinen kohderyhmälleni. The purpose of this thesis was to find out: 1) what kind of advertisements will be presented on the advertising breaks of the Salatut Elämät program; 2) whether they are suitable for minors and 3) are advertisements directed especially to minors. The purpose was to find out more about how advertisers are complying with the provisions for minors. The target group was children aged 7 to 14. It was decided to conduct the research because of its interest and to gain more information about advertising, television marketing and the theory behind it. The thesis consists of three parts; the first part contains introduction and theory, the second part introduces the research method and the results of the research, and the third part discusses the results of the work.
The first part of the thesis, is introduction and theory, consists not only of the introduction, but also of the history of the advertisements, the laws dealing with them, and the good way of marketing. There are also theoretical examples of good-practice examples.
The work was carried out as a case study. The aim of the case study is to get a lot of information about the small sample so it was well suited for this job. The research material was collected by recording notes on the advertisements presented, evaluating them by scheduling the target group, and gaining more information from the MTV Research Director about the program's viewer ratings and ad categories.
As a result of the thesis, more information was obtained on the subject in a versatile way, but in the empirical part, the result was that there was no result. This means that there was no ad that was clearly harmful to my target group during the exact time period.
Työn ensimmäinen osa, eli johdanto ja teoria, koostuu johdannon lisäksi mainosten historiasta, niitä käsittelevistä laeista, sekä hyvästä tavasta markkinoinnissa. Teoriassa on esitetty myös hyvän tavan vastaisia esimerkkimainoksia.
Työ toteutettiin tapaustutkimuksena. Tapaustutkimuksen tavoitteena on saada paljon tietoa pienestä otannasta, joten se soveltui hyvin tähän työhön. Tutkimuksen aineistoa kerättiin kirjaamalla ylös muistiinpanoja esitetyistä mainoksista, arvioimalla niitä ajatellen kohderyhmää ja saamalla MTV:n tutkimusjohtajalta lisää tietoja ohjelman katsojaluvuista sekä mainoskategorioista.
Työn tuloksena saatiin lisää tietoa aiheesta monipuolisesti teorian kautta, mutta empiriaosassa tulokseksi saatiin se, ettei tulosta ollut. Tämä tarkoittaa sitä, ettei työn aikarajauksen aikana esitetty sellaista mainosta, joka olisi ollut selvästi haitallinen kohderyhmälleni.
The first part of the thesis, is introduction and theory, consists not only of the introduction, but also of the history of the advertisements, the laws dealing with them, and the good way of marketing. There are also theoretical examples of good-practice examples.
The work was carried out as a case study. The aim of the case study is to get a lot of information about the small sample so it was well suited for this job. The research material was collected by recording notes on the advertisements presented, evaluating them by scheduling the target group, and gaining more information from the MTV Research Director about the program's viewer ratings and ad categories.
As a result of the thesis, more information was obtained on the subject in a versatile way, but in the empirical part, the result was that there was no result. This means that there was no ad that was clearly harmful to my target group during the exact time period.