FÖRSTA INTRYCK - Grafisk design och prisnivå inom e-handel
Laaksonen, Emilia (2019)
Laaksonen, Emilia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052612007
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052612007
Tiivistelmä
E-handel är ett fenomen som explosionsartat ökat i popularitet under det senaste decenniet eftersom det kan spara oss både tid och pengar. Med denna tekniska utveckling har det dock även uppstått nya former av betalningsbedrägeri, vilket lett till att vi tvingats se på e-handel med kritiska ögon för att inte bli lurade. En webbutiks första intryck är en kritisk faktor som påverkar konsumentens val att stanna på en webbsida och därför är det mycket viktigt att en webbutik är visuellt tilltalande. Syftet med detta arbete är att analysera hur en webbutiks grafiska design påverkar konsumentens första intryck av webbsidan. Arbetet fokuserar endast på e-handel inom modebranschen och har som mål att redovisa ifall konsumenten kan uppskatta webbutikens prisnivå endast på basen av webbsidans grafik. Detta vetenskapliga arbete använde sig av en kvantitativ forskningsmetod och målgruppen för arbetet består av finlandssvenska unga kvinnor i åldern 18-29 år. För att samla in data användes webbenkäter och den teoretiska referensram som baserar sig på tidigare forskning och omfattar den grafiska designens utveckling både globalt och tekniskt och hur en webbsidas visuella utseende påverkar ehandeln. Resultaten för detta arbete baserar sig på svar av 57 respondenter och är således inte ett sannolikhetsurval. Arbetets resultat besvarar till en viss del frågeställningar som formulerats. Ur svaren kan man dra slutsatsen att första intrycket till stor del baseras på personens egna värderingar och förutsättningar. För att gissa rätt prisnivå krävs att webbsidan beskriver dess produkter för vad de egentligen är, vilket oftast inte är fallet eftersom grafisk design används för att skapa en bättre illusion av en webbutik. Webbutikens trendiga grafik i samband med låga priser gör att flera konsumenter blir positivt överraskade av prisnivån. Däremot var detta fenomen inte lika populärt bland konsumenter som iakttar faktorer som kvalitet och ett företagets etiska värderingar vid ett köp.