Mobiilisuoramainonnan vastaanottaminen ja siihen liittyvät asenteet
Lindholm, Rasmus (2010)
Lindholm, Rasmus
Laurea-ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610584
http://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010052610584
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kvantitatiivisen tutkimuksen avulla selvittää, kuinka yleistä push-tyyppinen mobiilisuoramainonta on. Tavoitteena on myös kartoittaa ihmisten asenteita mobiilisuoramainontaa kohtaan sekä selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat ihmisten asenteisiin mobiilisuoramainontaa kohtaan. Opinnäytetyö koostu teoriaosuudesta ja empiirisestä osuudesta. Teoriaosuudessa käsitellään markkinointia, markkinointiviestintää ja mainontaa. Lisäksi perehdytään mobiilimarkkinointiin ja sen erityisominaisuuksiin. Opinnäytetyön teoriaosuudessa tutustutaan myös kvantitatiiviseen tutkimusprosessiin sekä esitellään tätä opinnäytetyötä varten toteutetun tutkimuksen pääpiirteitä. Tutkimuksen empiirisessä osuudessa esitellään tutkimusta varten kerätty aineisto ja esitellään tutkimustulokset. Tutkimuksen otanta suoritettiin vuoden 2009 heinäkuussa. Otos sisälsi yhteensä 127 vastaajaa. Kerätty aineisto syötettiin SPSS For Windows 16.0 – ohjelmaan, jonka avulla aineistoa myös analysoitiin. Tutkimuksen tuloksena saatiin selville, että mobiilisuoramainontaa oli vastaanottanut keskimäärin neljä vastaajaa viidestä. Mobiilisuoramainonnan määrät ovat melko matalia, sillä ainoastaan noin kolmannes vastaajista vastaanotti enemmän kuin yhden mobiilisuoramainoksen viikossa. Mobiilisuoramainontaa vastaanottaneista vastaajista selkeästi yli puolet piti mobiilisuoramainontaa negatiivisena asiana. Tärkeimmiksi asenteeseen vaikuttaviksi tekijöiksi muodostuivat vastaanottajan ikä sekä mobiilisuoramainonnasta aiemmin koettu hyöty.