Toimivan verkkokaupan tuntomerkit
Uusitalo, Suvi (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052912935
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052912935
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä käsitellään toimivan verkkokaupan tuntomerkkejä. Opinnäytetyön kohderyhmään kuuluvat yrittämisestä kiinnostuneet ja toimijat, joilla on jo olemassa oleva verkkokauppa. Verkkokauppaa ja menestyvää liiketoimintaa koskevaa tutkimustietoa on nykypäivänä saatavilla ennennäkemättömän suuri määrä. Oleellisten ohjeistusten louhiminen tiedon joukosta on aikaa vievä prosessi, johon harvalla pienemmällä toimijalla on aikaa. Opinnäytetyön tavoitteena on tehdä tutkimustyö yrittäjien puolesta ja luoda yhtenäinen katsaus, johon perehdyttyään yrittäjä voi analysoida oman verkkokauppansa toimivuutta.
Johdattelu aiheeseen alkaa talouden ja työelämän nykytilanteen kuvauksesta. Seuraavissa luvuissa pohditaan menestyvän liiketoiminnan kannalta olennaisia teemoja, kuten myynnin ja asiakastuntemuksien merkitystä tuloksen syntymisessä sekä toimivaa verkkokauppaa. Tutkimuksessa esitellään metodeja, joiden avulla jo olemassa olevan verkkokaupan toimivuutta voidaan analysoida. Tekstiosuus päättyy kappaleeseen, jossa työn tekijä laatii yhteenvedon ja pohtii tutkimuksen onnistumista.
Tutkimuksen ulkopuolelle rajautuvat taustatekijät, kuten verkkokauppiaan sidosryhmät ja yrityksen perustamisen vaiheet. Aihevalintaan vaikutti verkkokaupan kehittämisen kuuluminen työn tekijän omiin mielenkiinnon kohteisiin. Tekijän toiveena on, että tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat voivat hyödyntää esiteltyä tutkimustietoa ja metodeja verkkokauppansa kehityksessä. Aiheeseen perehdytään analysoimalla työn teemoja koskettavaa tutkimuskirjallisuutta, julkaisuja ja yleistä keskustelua. Tutkimus tehtiin vuonna 2019 ilman toimeksiantajaa.
Johdattelu aiheeseen alkaa talouden ja työelämän nykytilanteen kuvauksesta. Seuraavissa luvuissa pohditaan menestyvän liiketoiminnan kannalta olennaisia teemoja, kuten myynnin ja asiakastuntemuksien merkitystä tuloksen syntymisessä sekä toimivaa verkkokauppaa. Tutkimuksessa esitellään metodeja, joiden avulla jo olemassa olevan verkkokaupan toimivuutta voidaan analysoida. Tekstiosuus päättyy kappaleeseen, jossa työn tekijä laatii yhteenvedon ja pohtii tutkimuksen onnistumista.
Tutkimuksen ulkopuolelle rajautuvat taustatekijät, kuten verkkokauppiaan sidosryhmät ja yrityksen perustamisen vaiheet. Aihevalintaan vaikutti verkkokaupan kehittämisen kuuluminen työn tekijän omiin mielenkiinnon kohteisiin. Tekijän toiveena on, että tutkimuksen kohderyhmään kuuluvat voivat hyödyntää esiteltyä tutkimustietoa ja metodeja verkkokauppansa kehityksessä. Aiheeseen perehdytään analysoimalla työn teemoja koskettavaa tutkimuskirjallisuutta, julkaisuja ja yleistä keskustelua. Tutkimus tehtiin vuonna 2019 ilman toimeksiantajaa.