Lähiesimiestyön vaikutus työntekijöiden psyykkiseen ja sosiaaliseen työhyvinvointiin kohdeyrityksessä
Paaso, Laura (2019)
Paaso, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812750
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812750
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön päätavoitteena oli selvittää lähiesimiestyön vaikutus työntekijöiden psyykkiseen ja sosiaaliseen työhyvinvointiin kohdeyrityksessä. Tämän tavoitteen avuksi haluttiin selvittää, millä tasolla työhyvinvointi oli kohderyhmässä opinnäytetyön tekemisen aikaan. Opinnäytetyön tarkoituksena oli antaa kohdeyrityksen lähiesimiehille tietoa siitä, millä tavoin he voivat vaikuttaa työntekijöidensä työhyvinvointiin omalla toiminnallaan.
Työn viitekehys muodostui työhyvinvoinnista ja esimiestyöstä, joista saatua teoriaa käytettiin hyödyksi myös johtopäätösten tekemisessä. Opinnäytetyö suunnattiin kohdeyrityksen palvelutoiminnoissa työskentelevälle tiimille. Tutkimusosuudessa hyödynnettiin laadullista puolistrukturoitua tutkimusmenetelmää. Sähköinen kyselylomake lähetettiin kaikille kohderyhmän jäsenille.
Tutkimustuloksista selvisi, että psyykkinen ja sosiaalinen työhyvinvointi oli kohderyhmässä hyvällä tasolla, joskin sosiaaliseen työhyvinvointiin oltiin vielä tyytyväisempiä. Työntekijät kokivat myös lähiesimiestyön erittäin positiiviseksi. Tuloksista kuitenkin huomattiin, että työhyvinvoinnissa oli myös kehitettävää, sillä kiireen havaittiin olevan suurin työhyvinvointia heikentäviä tekijä.
Johtopäätöksenä todettiin, että lähiesimiestyöllä on vaikutusta työntekijöiden työhyvinvointiin. Vaikka työhyvinvoinnin koettiin olevan työyhteisössä suhteellisen hyvällä tasolla, lähiesimiehet voivat omalla toiminnallaan korjata puutteita ja parantaa työyhteisön työhyvinvointia. Työn lopussa esiteltiin tutkimuksesta esille nousseita teemoja, joilla lähiesimiehet voivat parantaa työntekijöiden psyykkistä ja sosiaalista työhyvinvointia.
Työn viitekehys muodostui työhyvinvoinnista ja esimiestyöstä, joista saatua teoriaa käytettiin hyödyksi myös johtopäätösten tekemisessä. Opinnäytetyö suunnattiin kohdeyrityksen palvelutoiminnoissa työskentelevälle tiimille. Tutkimusosuudessa hyödynnettiin laadullista puolistrukturoitua tutkimusmenetelmää. Sähköinen kyselylomake lähetettiin kaikille kohderyhmän jäsenille.
Tutkimustuloksista selvisi, että psyykkinen ja sosiaalinen työhyvinvointi oli kohderyhmässä hyvällä tasolla, joskin sosiaaliseen työhyvinvointiin oltiin vielä tyytyväisempiä. Työntekijät kokivat myös lähiesimiestyön erittäin positiiviseksi. Tuloksista kuitenkin huomattiin, että työhyvinvoinnissa oli myös kehitettävää, sillä kiireen havaittiin olevan suurin työhyvinvointia heikentäviä tekijä.
Johtopäätöksenä todettiin, että lähiesimiestyöllä on vaikutusta työntekijöiden työhyvinvointiin. Vaikka työhyvinvoinnin koettiin olevan työyhteisössä suhteellisen hyvällä tasolla, lähiesimiehet voivat omalla toiminnallaan korjata puutteita ja parantaa työyhteisön työhyvinvointia. Työn lopussa esiteltiin tutkimuksesta esille nousseita teemoja, joilla lähiesimiehet voivat parantaa työntekijöiden psyykkistä ja sosiaalista työhyvinvointia.