Nuorten kokemuksia Apple Pay -palvelusta
Santanen, Riku (2019)
Santanen, Riku
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913242
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää nuorten Nordean asiakkaiden kokemuksia Apple Pay -palvelusta. Tarkoitus on selvittää, millaisia kokemuksia nuorilla on Apple Pay -palvelun käytöstä, millaisia ennakko-odotuksia heillä oli ja miten se on mahdollisesti muuttanut heidän maksamistaan. Maksutavat ovat monipuolistuneet viime vuosina digitalisaation kasvun myötä ja uusia maksamisen tapoja ja palveluntarjoajia on tullut markkinoille uuden maksupalveludirektiivin myötä.
Opinnäytetyön pääongelma on selvittää nuorten Nordean asiakkaiden kokemuksia Apple Pay -palvelun käytöstä. Millaisissa tilanteissa palvelua käytetään ja onko se mahdollisesti korvannut jonkin maksamisen tavan?
Tutkimuksen taustalla on digitalisaation tuoma muutos, minkä johdosta käteinen ja sen käyttö on vähentynyt huomattavasti ja palveluntarjoajat ovat tuoneet markkinoille uusia vaihtoehtoja maksamiseen. Aihe on erittäin ajankohtainen ja tarkoituksena on selvittää, että ovatko nuoret omaksuneet uudet palvelut ja miten he kokevat niiden käytön. Tutkimalla ihmisten maksukäyttäytymistä ja eri maksutapojen yleisyyttä voidaan tehdä havaintoja niiden yleisestä toimivuudesta ja helppoudesta, sekä kehittämään jatkossa entistä parempia maksutapoja helpottamaan kuluttajan jokapäiväistä maksamista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin 5 Nordean asiakasta, jotka ovat Apple Pay -palvelun ottaneet käyttöönsä. Haastatteluiden perusteella pyrin hahmottamaan syitä palvelun käytölle ja saamaan mahdollisimman tarkan kokonaiskuvan nuorten tavoista maksaa, sekä löytämään syitä, mikäli maksaminen on muuttunut.
Opinnäytetyön pääongelma on selvittää nuorten Nordean asiakkaiden kokemuksia Apple Pay -palvelun käytöstä. Millaisissa tilanteissa palvelua käytetään ja onko se mahdollisesti korvannut jonkin maksamisen tavan?
Tutkimuksen taustalla on digitalisaation tuoma muutos, minkä johdosta käteinen ja sen käyttö on vähentynyt huomattavasti ja palveluntarjoajat ovat tuoneet markkinoille uusia vaihtoehtoja maksamiseen. Aihe on erittäin ajankohtainen ja tarkoituksena on selvittää, että ovatko nuoret omaksuneet uudet palvelut ja miten he kokevat niiden käytön. Tutkimalla ihmisten maksukäyttäytymistä ja eri maksutapojen yleisyyttä voidaan tehdä havaintoja niiden yleisestä toimivuudesta ja helppoudesta, sekä kehittämään jatkossa entistä parempia maksutapoja helpottamaan kuluttajan jokapäiväistä maksamista.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa haastateltiin 5 Nordean asiakasta, jotka ovat Apple Pay -palvelun ottaneet käyttöönsä. Haastatteluiden perusteella pyrin hahmottamaan syitä palvelun käytölle ja saamaan mahdollisimman tarkan kokonaiskuvan nuorten tavoista maksaa, sekä löytämään syitä, mikäli maksaminen on muuttunut.