Pankkifuusion syyt ja seuraukset
Peuhkuri, Katri (2019)
Peuhkuri, Katri
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812856
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812856
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkitaan pankkifuusioiden syitä ja seurauksia. Pankkifuusiolla tarkoitetaan kahden tai useamman pankin yhdistymistä, jolloin muodostetaan uusi pankki vanhat toimipisteet säilyttäen. Tavoitteena fuusioilla on turvata pankkikonttoreiden palvelukyky kannattavasti, ja näin pystytään tarjoamaan asiakkaille laajin mahdollinen valikoima palveluita ja säilyttämään seutukunnan elinvoimaisuus. Fuusion toteutumisesta päättävät pankin omistaja-asiakkaat. Työn tavoitteena on tutkia ja selittää, mitä hyötyjä fuusioitumisesta on ja miksi ihmiset vastustavat näitä pankkikonttoreiden säilymisen ja palvelutarjonnan turvaamisen kannalta välttämättömiä toimia.
Jotta ymmärtää, mitä hyötyjä fuusioitumisista saadaan, tulee ymmärtää finanssialan murroksen taustat ja sen tuomat haasteet, ja näihin muutoksiin työn ensimmäinen kappale keskittyy. Aineistonkeruuprosessissa tärkeimmiksi lähteiksi nousivat finanssialan toimijoiden julkaisemat tutkimukset ja dokumentit sekä kaksi suoritettua teemahaastattelua. Työllä ei virallista toimeksiantajaa ole, työ on toteutettu yhteistyössä kahden OP Ryhmän pankkikonttorin toimitusjohtajan kanssa.
Työssä perehdytään kahteen fuusioprosessiin, toisessa fuusiohanke on kariutunut ja toisessa toteutunut. Näitä kahta pankkia ja niiden kannattavuutta tutkitaan tunnuslukujen avulla, sekä pohditaan fuusioprosessin vaikutusta tunnuslukuihin. Psykologisten julkaisujen kautta selitetään, mistä johtuu toisessa fuusioprosessissa ilmennyt aktiivinen muutosvastarinta, ja mistä johtuu toisessa fuusioprosessissa huomattu muutosmyönteisyys.
Tutkimuksen mukaan pankin johdon ja asiakaskunnan välinen avoin ja sujuva kommunikointi on erityisen tärkeää fuusiohankkeen toteutumiseksi. Osuuskunnan jäsenille tulee kertoa, miksi muutos on tarpeellinen ja miten asiakaskunta hyötyy fuusion toteutumisesta.
Opinnäytetyössä tutkitaan pankkifuusioiden syitä ja seurauksia. Pankkifuusiolla tarkoitetaan kahden tai useamman pankin yhdistymistä, jolloin muodostetaan uusi pankki vanhat toimipisteet säilyttäen. Tavoitteena fuusioilla on turvata pankkikonttoreiden palvelukyky kannattavasti, ja näin pystytään tarjoamaan asiakkaille laajin mahdollinen valikoima palveluita ja säilyttämään seutukunnan elinvoimaisuus. Fuusion toteutumisesta päättävät pankin omistaja-asiakkaat. Työn tavoitteena on tutkia ja selittää, mitä hyötyjä fuusioitumisesta on ja miksi ihmiset vastustavat näitä pankkikonttoreiden säilymisen ja palvelutarjonnan turvaamisen kannalta välttämättömiä toimia.
Jotta ymmärtää, mitä hyötyjä fuusioitumisista saadaan, tulee ymmärtää finanssialan murroksen taustat ja sen tuomat haasteet, ja näihin muutoksiin työn ensimmäinen kappale keskittyy. Aineistonkeruuprosessissa tärkeimmiksi lähteiksi nousivat finanssialan toimijoiden julkaisemat tutkimukset ja dokumentit sekä kaksi suoritettua teemahaastattelua. Työllä ei virallista toimeksiantajaa ole, työ on toteutettu yhteistyössä kahden OP Ryhmän pankkikonttorin toimitusjohtajan kanssa.
Työssä perehdytään kahteen fuusioprosessiin, toisessa fuusiohanke on kariutunut ja toisessa toteutunut. Näitä kahta pankkia ja niiden kannattavuutta tutkitaan tunnuslukujen avulla, sekä pohditaan fuusioprosessin vaikutusta tunnuslukuihin. Psykologisten julkaisujen kautta selitetään, mistä johtuu toisessa fuusioprosessissa ilmennyt aktiivinen muutosvastarinta, ja mistä johtuu toisessa fuusioprosessissa huomattu muutosmyönteisyys.
Tutkimuksen mukaan pankin johdon ja asiakaskunnan välinen avoin ja sujuva kommunikointi on erityisen tärkeää fuusiohankkeen toteutumiseksi. Osuuskunnan jäsenille tulee kertoa, miksi muutos on tarpeellinen ja miten asiakaskunta hyötyy fuusion toteutumisesta.