Visuaalisuuden optimointi markkinointiviestinnässä : dataviidakon laki ja trendit suunnannäyttäjinä
Aavikko, Marju (2019)
Aavikko, Marju
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913269
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052913269
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tutkii visuaalisen viestinnän ja trendien roolia digitaalisessa markkinoinnissa. Tutkielman ensisijainen tavoite on selvittää visuaalisen viestinnän optimaalista hyödyntämistä nykyisessä mediaympäristössä, jossa kilpailu käyttäjien huomiosta kasvaa entisestään.
Tutkielma on toteutettu laadullisen tutkimuksen keinoin. Teoriataustaan liittyvä tutkimusaineisto koostuu verkkolähteistä, kirjallisuudesta ja seminaarimuistiinpanoista. Sisältöanalyysin ohjaamana aineisto on rajattu kattamaan digitaalisen markkinoinnin toimintamalleja visuaalisen viestinnän näkökulmasta niin trendien kuin hakukonenäkyvyydenkin osalta.
Empiirinen tiedonhankinta toteutettiin sähköisessä kyselytutkimuksessa sosiaalisen median ryhmiä hyödyntäen. Kyselyyn osallistui 35 markkinoinnin ja viestinnän ammattilaista ajalla 11.3.–20.3.2019. Kyselyssä kartoitettiin markkinoinnin nykytilaa trendien kautta: mitkä trendit ja seikat vastaajat kokevat työssään tärkeimmiksi. Kyselytutkimuksen vastauksia on peilattu teoriataustaan hakemalla yhtäläisyyksiä käytännön työelämään markkinoinnin ja viestinnän parista.
Tutkimuksessa koottu aineisto vahvistaa väitettä, että kaikki tärkeimmät markkinoinnissa vallitsevat suuntaukset vaativat tuekseen visuaalista vaikuttamista. Samalla visuaalisen viestinnän kentällä on tunnistettavissa tekijöitä, joiden optimointi parantaa brändien näkyvyyttä. Kyselytutkimus tuo mukanaan suomalaisten alan ammattilaisten näkemyksiä teoriaosuuden vastapainoksi. This thesis investigates the role of visual communication and trends in digital marketing. The primary objective of this thesis is to find out how to use and optimize the power of visual marketing in increasing media competition.
Data in this qualitative research was gathered partly from literature, online sources and seminar notes, partly by conducting a survey among marketing professionals. Materials for content analysis were sorted to cover digital marketing operating models from the perspective of visual communication, in terms of both trends and search engine visibility.
Empirical evidence was gathered using a web survey in social media groups. 35 marketing and communications professionals participated in the survey from the 11th to the 23rd of March 2019. The survey examined the current state of marketing and which trends respondents find the most important. These findings were mirrored in the theory section to seek similarities and differences between working life.
The results of the study confirm that the most essential digital marketing trends need visual power and there are several ways to increase brand visibility. The survey expands the view of theories with Finnish professionals in the field.
Tutkielma on toteutettu laadullisen tutkimuksen keinoin. Teoriataustaan liittyvä tutkimusaineisto koostuu verkkolähteistä, kirjallisuudesta ja seminaarimuistiinpanoista. Sisältöanalyysin ohjaamana aineisto on rajattu kattamaan digitaalisen markkinoinnin toimintamalleja visuaalisen viestinnän näkökulmasta niin trendien kuin hakukonenäkyvyydenkin osalta.
Empiirinen tiedonhankinta toteutettiin sähköisessä kyselytutkimuksessa sosiaalisen median ryhmiä hyödyntäen. Kyselyyn osallistui 35 markkinoinnin ja viestinnän ammattilaista ajalla 11.3.–20.3.2019. Kyselyssä kartoitettiin markkinoinnin nykytilaa trendien kautta: mitkä trendit ja seikat vastaajat kokevat työssään tärkeimmiksi. Kyselytutkimuksen vastauksia on peilattu teoriataustaan hakemalla yhtäläisyyksiä käytännön työelämään markkinoinnin ja viestinnän parista.
Tutkimuksessa koottu aineisto vahvistaa väitettä, että kaikki tärkeimmät markkinoinnissa vallitsevat suuntaukset vaativat tuekseen visuaalista vaikuttamista. Samalla visuaalisen viestinnän kentällä on tunnistettavissa tekijöitä, joiden optimointi parantaa brändien näkyvyyttä. Kyselytutkimus tuo mukanaan suomalaisten alan ammattilaisten näkemyksiä teoriaosuuden vastapainoksi.
Data in this qualitative research was gathered partly from literature, online sources and seminar notes, partly by conducting a survey among marketing professionals. Materials for content analysis were sorted to cover digital marketing operating models from the perspective of visual communication, in terms of both trends and search engine visibility.
Empirical evidence was gathered using a web survey in social media groups. 35 marketing and communications professionals participated in the survey from the 11th to the 23rd of March 2019. The survey examined the current state of marketing and which trends respondents find the most important. These findings were mirrored in the theory section to seek similarities and differences between working life.
The results of the study confirm that the most essential digital marketing trends need visual power and there are several ways to increase brand visibility. The survey expands the view of theories with Finnish professionals in the field.