Clonezillan ja Microsoftin System Center Service Managerin soveltuminen yrityskäyttöön
Kirkkala, Sini (2019)
Kirkkala, Sini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013487
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053013487
Tiivistelmä
Ajatus tähän opinnäytetyöhön lähti pienistä IT-alan yrityksistä, joissa olen työskennellyt. Toisessa yrityksessä oli käytössä yrityksen omien työntekijöiden suunnittelema ja toteuttama tikettijärjestelmä, joka kuitenkin oli liian hankala ja vaivalloinen työntekijöiden käytettäväksi. Samaisessa yrityksessä ei ollut käytössä työasemien vakiointia tukevaa levykuvien luontiin soveltuvaa ohjelmistoa, vaan he tekivät työasemien asennukset täysin manuaalisesti Windows -käyttöjärjestelmän ja ajureiden asennuksesta lähtien.
Toisessa yrityksessä, jossa työskentelin, ei ollut käytössä minkäänlaista tikettijärjestelmää. Työt merkittiin suurimmaksi osaksi kalenteriin ja sieltä suoraan laskutusjärjestelmään. Heillä oli kuitenkin työasemien vakiointia tukeva ja levykuvatiedostojen luontiin soveltuva ohjelmisto, mutta se oli hankittu valmiina tuotteena osana toista isompaa ohjelmistokokonaisuutta, eikä se toiminut kunnolla.
Näiden töissä tehtyjen havaintojen pohjalta heräsi ajatus, että mikä olisi toimiva ohjelmisto levykuvien luontiin ja asennukseen IT-yrityksille, ja mikä olisi toimiva tikettijärjestelmä IT-yrityksille. Aiheeseen sopien opinnäytetyötä varten valitsinkin kaksi opiskeluaikana tehtyä projektia, joista toinen käsittelee levykuvatiedostojen luontia ja asennusta Clonezilla -ohjelmistolla ja toinen projekti käsittelee System Center Service Manager tikettijärjestelmää.
Tämän portfoliomuotoisen opinnäytetyön tavoitteena on esitellä ja kuvailla kattavasti Clonezilla ja System Center Service Manager -ohjelmistoja, sekä niiden soveltuvuutta työympäristöön teorian ja portfolioprojektien pohjalta. Vertailukohteena on tilanne, jossa yrityksellä ei ole ennalta käytössä mitään toista ohjelmaa, josta löytyisi näiden opinnäytetyössä vertailtavien ohjelmien ominaisuuksia.
Teorian ja projektien pohjalta tuloksena Clonezillan kevyempi live versio osoittautui hyväksi ja edulliseksi ohjelmaksi yrityksille levykuvien luontiin ja asennukseen. System Center Service Manager osoittautui monimutkaiseksi ja kalliiksi, mutta kuitenkin toimivaksi tikettijärjestelmäksi yrityksille.
Toisessa yrityksessä, jossa työskentelin, ei ollut käytössä minkäänlaista tikettijärjestelmää. Työt merkittiin suurimmaksi osaksi kalenteriin ja sieltä suoraan laskutusjärjestelmään. Heillä oli kuitenkin työasemien vakiointia tukeva ja levykuvatiedostojen luontiin soveltuva ohjelmisto, mutta se oli hankittu valmiina tuotteena osana toista isompaa ohjelmistokokonaisuutta, eikä se toiminut kunnolla.
Näiden töissä tehtyjen havaintojen pohjalta heräsi ajatus, että mikä olisi toimiva ohjelmisto levykuvien luontiin ja asennukseen IT-yrityksille, ja mikä olisi toimiva tikettijärjestelmä IT-yrityksille. Aiheeseen sopien opinnäytetyötä varten valitsinkin kaksi opiskeluaikana tehtyä projektia, joista toinen käsittelee levykuvatiedostojen luontia ja asennusta Clonezilla -ohjelmistolla ja toinen projekti käsittelee System Center Service Manager tikettijärjestelmää.
Tämän portfoliomuotoisen opinnäytetyön tavoitteena on esitellä ja kuvailla kattavasti Clonezilla ja System Center Service Manager -ohjelmistoja, sekä niiden soveltuvuutta työympäristöön teorian ja portfolioprojektien pohjalta. Vertailukohteena on tilanne, jossa yrityksellä ei ole ennalta käytössä mitään toista ohjelmaa, josta löytyisi näiden opinnäytetyössä vertailtavien ohjelmien ominaisuuksia.
Teorian ja projektien pohjalta tuloksena Clonezillan kevyempi live versio osoittautui hyväksi ja edulliseksi ohjelmaksi yrityksille levykuvien luontiin ja asennukseen. System Center Service Manager osoittautui monimutkaiseksi ja kalliiksi, mutta kuitenkin toimivaksi tikettijärjestelmäksi yrityksille.