Ohutlevyosien hankintaprosessin kehittäminen
Reinilä, Ville (2019)
Reinilä, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812542
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052812542
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää ratkaisuja ja antaa kehitysehdotuksia Gardner Denver
Oy:n ohutlevyosien hankintaprosessin parantamiseksi. Ohutlevyosia käytetään pääsääntöisesti paineilmakompressorien ulkokuoressa. Opinnäytetyön lähtökohtana oli tiedostettu tarve hankintaprosessin kehittämiselle. Työn tavoitteina oli parantaa ohutlevyosien saatavuutta,
kehittää hankintaprosessin joustavuutta ja kokonaistaloudellisuutta, sekä mahdollistaa
ohutlevyosien toimittajalle taloudellisempi ja järkevämpi valmistusprosessi.
Opinnäytetyö sisälsi nykytilan kartoituksen, nykytilan ongelmakohtien tunnistamisen ja kehitysehdotusten esittämisen. Aineistona opinnäytetyössä oli muun muassa myytävien
kompressorien konesarjat ja mallit, kompressorien eri kokoonpanot ja konfiguraatiot, S &
OP -myyntiennuste, ohutlevyosien nimikelistaus ja niiden kulutus aiemmilta vuosilta,
kompressorien myyntihistoria menneiltä vuosilta ja ohutlevyosien parametriarvot yrityksen
toiminnanohjausjärjestelmässä. Näiden lisäksi tietoa kerättiin hankintaprosessiin kuuluvien
haastatteluilla ja yleisellä havainnoinnilla.
Opinnäytetyön tulokset koostuivat nykytilan ongelmakohtien tunnistamisesta. Ongelmakohtia olivat mm. hallitsemattomat parametriarvot nimikkeiden toimitusajoissa ja tilauseräkoossa toiminnanohjausjärjestelmässä, sekä hankintaprosessin heikko joustavuus.
Tulokset muodostuvat havainnoista, haastatteluista ja lähtötietojen analysoinnista. Tulosten
perusteella luotiin kehitysehdotuksia ohutlevyosien parametriarvojen hallintaan yrityksen
toiminnanohjausjärjestelmässä sekä laskelmat, pohjatiedot ja perusteet toimittajan tiloihin
perustettavalle ohutlevyosien puolivalmisteiden puskurivarastolle.
Ratkaisuista ja kehitysehdotuksista laadittiin toimintasuunnitelma, joka toimii työkaluna
hankintaprosessin kehittämisessä.
Oy:n ohutlevyosien hankintaprosessin parantamiseksi. Ohutlevyosia käytetään pääsääntöisesti paineilmakompressorien ulkokuoressa. Opinnäytetyön lähtökohtana oli tiedostettu tarve hankintaprosessin kehittämiselle. Työn tavoitteina oli parantaa ohutlevyosien saatavuutta,
kehittää hankintaprosessin joustavuutta ja kokonaistaloudellisuutta, sekä mahdollistaa
ohutlevyosien toimittajalle taloudellisempi ja järkevämpi valmistusprosessi.
Opinnäytetyö sisälsi nykytilan kartoituksen, nykytilan ongelmakohtien tunnistamisen ja kehitysehdotusten esittämisen. Aineistona opinnäytetyössä oli muun muassa myytävien
kompressorien konesarjat ja mallit, kompressorien eri kokoonpanot ja konfiguraatiot, S &
OP -myyntiennuste, ohutlevyosien nimikelistaus ja niiden kulutus aiemmilta vuosilta,
kompressorien myyntihistoria menneiltä vuosilta ja ohutlevyosien parametriarvot yrityksen
toiminnanohjausjärjestelmässä. Näiden lisäksi tietoa kerättiin hankintaprosessiin kuuluvien
haastatteluilla ja yleisellä havainnoinnilla.
Opinnäytetyön tulokset koostuivat nykytilan ongelmakohtien tunnistamisesta. Ongelmakohtia olivat mm. hallitsemattomat parametriarvot nimikkeiden toimitusajoissa ja tilauseräkoossa toiminnanohjausjärjestelmässä, sekä hankintaprosessin heikko joustavuus.
Tulokset muodostuvat havainnoista, haastatteluista ja lähtötietojen analysoinnista. Tulosten
perusteella luotiin kehitysehdotuksia ohutlevyosien parametriarvojen hallintaan yrityksen
toiminnanohjausjärjestelmässä sekä laskelmat, pohjatiedot ja perusteet toimittajan tiloihin
perustettavalle ohutlevyosien puolivalmisteiden puskurivarastolle.
Ratkaisuista ja kehitysehdotuksista laadittiin toimintasuunnitelma, joka toimii työkaluna
hankintaprosessin kehittämisessä.