Cross trade -toimitusprosessin nykytila-analyysi
Luhtaniemi, Sara-Maria (2019)
Luhtaniemi, Sara-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712134
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019052712134
Tiivistelmä
Valmet Technologies Oy:n Paperit-liiketoimintalinja valmistaa ja toimittaa paperi- ja kartonkikoneita sekä teknologiaratkaisuja ympäri maailman. Projektitoimitukset ovat suuria kokonaisuuksia ja toimitusprosessiin sisältyy väistämättä ennalta suunnittelemattomia lähetyksiä. Logististen virtojen tehostaminen Lean-ajattelun mukaisesti on avainasemassa, kun työskennellään asiakasrajapinnassa. Tarjoamalla erilaisia logistisia ratkaisuja voidaan tuottaa asiakkaille lisäarvoa sekä poistaa turhia kustannuksia.
Tutkimuksessa analysoitiin cross trade -toimitusprosessin nykytilaa. Tavoitteena oli selvittää toimitusprosessin merkittävimmät ongelmakohdat sekä tuoda esille kehitysideoita ongelmatilanteiden välttämiseksi. Lisäksi haluttiin tuottaa konkreettisia kehitysideoita huolinnan operatiivisen työn sujuvoittamiseksi.
Tutkimus tehtiin laadullisena kehittämistutkimuksena, jossa käytettiin määrällistä tutkimusta tukemaan laadullisen tutkimuksen tuloksia. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin huolinnan merkitykseen kansainvälisessä kaupassa, toimituslausekkeisiin sekä cross trade -toimituksiin yleisesti. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla sekä yrityksen sisäisistä tietokannoista. Tutkimuksessa haastateltiin 8 henkilöä, jotka työskentelivät Valmetin eri toiminnoissa sekä kahdessa toimipisteessä.
Tutkimuksen tuloksena selvisi cross trade -toimitusten olevan kertaluontoisia lähetyksiä joiden ongelmatilanteisiin on usein vaikea varautua, mutta niiden välttäminen toimintoja tehostamalla on osittain mahdollista. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että henkilöstön riittävällä perehdyttämisellä sekä oikeanlaisella tiedonkeruulla voidaan poistaa toimitusketjussa syntyvää hukkaa sekä sujuvoittaa huolinnan operatiivista työtä.
Tutkimuksessa analysoitiin cross trade -toimitusprosessin nykytilaa. Tavoitteena oli selvittää toimitusprosessin merkittävimmät ongelmakohdat sekä tuoda esille kehitysideoita ongelmatilanteiden välttämiseksi. Lisäksi haluttiin tuottaa konkreettisia kehitysideoita huolinnan operatiivisen työn sujuvoittamiseksi.
Tutkimus tehtiin laadullisena kehittämistutkimuksena, jossa käytettiin määrällistä tutkimusta tukemaan laadullisen tutkimuksen tuloksia. Teoreettisessa viitekehyksessä keskityttiin huolinnan merkitykseen kansainvälisessä kaupassa, toimituslausekkeisiin sekä cross trade -toimituksiin yleisesti. Tutkimusaineisto kerättiin haastatteluilla sekä yrityksen sisäisistä tietokannoista. Tutkimuksessa haastateltiin 8 henkilöä, jotka työskentelivät Valmetin eri toiminnoissa sekä kahdessa toimipisteessä.
Tutkimuksen tuloksena selvisi cross trade -toimitusten olevan kertaluontoisia lähetyksiä joiden ongelmatilanteisiin on usein vaikea varautua, mutta niiden välttäminen toimintoja tehostamalla on osittain mahdollista. Lisäksi tutkimuksessa havaittiin, että henkilöstön riittävällä perehdyttämisellä sekä oikeanlaisella tiedonkeruulla voidaan poistaa toimitusketjussa syntyvää hukkaa sekä sujuvoittaa huolinnan operatiivista työtä.