Henkilöbrändin rakentaminen aloittelevalle kiinteistönvälittäjälle
Hakkarainen, Juhana (2019)
Hakkarainen, Juhana
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113685
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113685
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli henkilöbrändin rakentaminen aloittelevalle kiinteistönvälittäjälle ja tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten aloittelevan kiinteistönvälittäjän tulisi rakentaa oma henkilöbrändinsä. Haluttiin siis saada selville millä tavalla, mitä työkaluja ja sosiaalisen median eri kanavia henkilöbrändin rakentamisessa tarvitaan sekä kuinka niitä tulisi käyttää tehokkaasti. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimin minä itse, sillä olen harkinnut kiin-teistönvälittäjän uraa. Aion käyttää tämän opinnäytetyön tuloksia oman henkilöbrändini rakentamiseen. Työn teoreettinen viitekehys koostuu henkilöbrändin rakentamisesta ja siinä käytettävistä eri sosiaalisen median kanavien sekä työkalujen käytöstä. Aluksi selvitettiin, mitä henkilönbrändi tarkoittaa ja kuinka sitä voidaan hyödyntää sekä miten käsitys henkilöbrändistä on muuttunut ajan kanssa. Lisäksi käydään läpi henkilöbrändin eri kanavia ja siihen tarvittavia työkaluja. Tutkimuksellisuuden ensimmäinen osuus toteutettiin haastattelututkimuksena. Tässä haastateltiin kokenutta sekä aloittelevaa kiinteistönvälittäjää. Haastattelututkimuksen tarkoituksena oli saada selville, kuinka henkilöbrändin rakentaminen toteutuu käytännössä. Toisena tutkimusmenetelmänä käytettiin benchmarking-tutkimusta, eli vertailevaa analyysiä kahdesta jo vahvasta henkilöbrändistä. Tämän tarkoituksena oli tukea haastattelututkimuksesta saatua tietoa. Tuloksissa kävi ilmi, että henkilöbrändin rakentaminen on pitkä ja jatkuva prosessi, jonka tavoitteena on luoda mahdollisimman korkea tunnettuus. Kiinteistönvälitysala on todella kilpailtu, jossa vahva henkilöbrändi on yksi ratkaiseva tekijä kun halutaan erottautua kilpailijoista. Tuloksista saatiin myös konkreettista tietoa siitä, kuinka henkilöbrändiä tulisi rakentaa, mitä sosiaalisen median kanavia kannattaa hyödyntää ja millaista sisältöä niihin tulisi jakaa.