Green Care Kainuun matkailussa
Ahola, Niina (2019)
Ahola, Niina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113726
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019053113726
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön toimeksiannon on tarjonnut LUVOKA-hankkeessa mukana olevat Luonnonvarakeskus sekä Kajaanin ammattikorkeakoulu. Tällä työllä edesautetaan LUVOKA-hanketta. Kohderyhmänä toimii kainuulaiset matkailuyrittäjät. Kyselytutkimuksen tarkoitus on selvittää Green Care-käsitteen tunnettavuutta, olemassa olevaa mahdollista jalansijaa Kainuun matkailualalla, sekä kartoittaa uusia liiketoimintamahdollisuuksia. Lisäksi kyselyllä on tarkoitus selvittää matkailuyrittäjien ajatuksia Green Care-käsitteen toimivuudesta matkailuyrityksissä.
Kysely laadittiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena, mutta vapaaehtoisia kvalitatiivisia kysymyksiä on lisätty keräämään tarkempaa tietoa matkailuyrittäjien kokemuksista sekä mielipiteistä Green Careen liittyvissä kysymyksissä. Toteutusmenetelmäksi valittiin kyselylomaketutkimus verkon kautta. Kyselylomake laaditaan ja käsitellään verkosta löytyvien kyselytutkimustyökalujen avulla.
Tuloksissa selvisi, että Green Care on jokseenkin tuttu käsite matkailualalla, mutta Green Caretoimintaa tarjoavien yritysten määrä on vähäinen Kainuun alueella. Vastaukset kysymyksiin olivat suurimmalta osin positiivisia. Vastaajat vaikuttivat olevan kiinnostuneita Green Caresta, mutta varautuneita Green Care-toiminnan tuottamisesta osana omia yrityksiään. Osa vastaajista koki, että matkailullisesti merkittävien tekijöiden, esimerkiksi asiakasvolyymin puuttuminen aiheutti epävarmuutta siitä, olisiko Green Care-toiminnan ja tuotteiden tuottajaksi ryhtyminen heille kannattavaa.
Kysely laadittiin kvantitatiivisena, eli määrällisenä tutkimuksena, mutta vapaaehtoisia kvalitatiivisia kysymyksiä on lisätty keräämään tarkempaa tietoa matkailuyrittäjien kokemuksista sekä mielipiteistä Green Careen liittyvissä kysymyksissä. Toteutusmenetelmäksi valittiin kyselylomaketutkimus verkon kautta. Kyselylomake laaditaan ja käsitellään verkosta löytyvien kyselytutkimustyökalujen avulla.
Tuloksissa selvisi, että Green Care on jokseenkin tuttu käsite matkailualalla, mutta Green Caretoimintaa tarjoavien yritysten määrä on vähäinen Kainuun alueella. Vastaukset kysymyksiin olivat suurimmalta osin positiivisia. Vastaajat vaikuttivat olevan kiinnostuneita Green Caresta, mutta varautuneita Green Care-toiminnan tuottamisesta osana omia yrityksiään. Osa vastaajista koki, että matkailullisesti merkittävien tekijöiden, esimerkiksi asiakasvolyymin puuttuminen aiheutti epävarmuutta siitä, olisiko Green Care-toiminnan ja tuotteiden tuottajaksi ryhtyminen heille kannattavaa.