Digitaalisen oppimisympäristön käyttäjäkokemus: Case Edisty.fi
Suomela, Markus (2019)
Suomela, Markus
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060114000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060114000
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena oli selvittää, millaisena Timehouse Oy:n kehittämä uusi digitaalinen oppimisympäristö Edisty.fi näyttäytyy sitä käyttävälle opiskelijalle. Opinnäytetyössä tutkittiin Edisty.fi-oppimisympäristön käytettävyyttä opiskelijoista koostuvan testiryhmän avulla. Testiryhmältä kerättiin käyttäjäkokemuksia sekä kehitysideoita oppimisympäristön parantamiseksi.
Opinnäytetyössä selvitettiin käytettävyyden, käyttäjäkokemuksen ja web-suunnittelun teoriaa sekä sitä mitä digitaaliset oppimisympäristöt ovat ja mitä hyötyä niistä on opiskelussa. Tutkimuksessa kartoitettiin myös Timehouse Oy:n kehittämän oppimisympäristön kilpailijan, Moodlen, ominaisuuksia. Opinnäytetyö aloitettiin Helmikuussa ja saatiin päätökseen Toukokuussa 2019.
Edisty.fi-oppimisympäristön käytettävyyttä testattiin järjestämällä käytettävyyskoe Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Pasilan kampuksella. Testausryhmä koostui 2019 kevään Käyttäjäkokemus-opintojakson opiskelijoista. Opiskelijat kokeilivat oppimisympäristön sivuilla mallikurssia ja vastasivat sen jälkeen kyselylomakkeeseen. Lisäksi testaajat saivat kertoa omin sanoin käyttäjäkokemuksiaan Moodlesta ja Edisty.fi:stä sekä antaa kehitysideoita tuotteen parantamiseen.
Saavutin opinnäytetyössäni sille asetetut tavoitteet. Opin uutta digitaalisista oppimisympäristöistä ja web-sovelluksen suunnittelusta. Sain paljon uutta tietoa käytettävyydestä ja sen testaamisen tärkeydestä. Pääsin itse järjestämään testaustilaisuuden, ja opin myös, miten sen olisi voinut järjestää paremmin.
Opinnäytetyössä selvitettiin käytettävyyden, käyttäjäkokemuksen ja web-suunnittelun teoriaa sekä sitä mitä digitaaliset oppimisympäristöt ovat ja mitä hyötyä niistä on opiskelussa. Tutkimuksessa kartoitettiin myös Timehouse Oy:n kehittämän oppimisympäristön kilpailijan, Moodlen, ominaisuuksia. Opinnäytetyö aloitettiin Helmikuussa ja saatiin päätökseen Toukokuussa 2019.
Edisty.fi-oppimisympäristön käytettävyyttä testattiin järjestämällä käytettävyyskoe Haaga-Helia ammattikorkeakoulun Pasilan kampuksella. Testausryhmä koostui 2019 kevään Käyttäjäkokemus-opintojakson opiskelijoista. Opiskelijat kokeilivat oppimisympäristön sivuilla mallikurssia ja vastasivat sen jälkeen kyselylomakkeeseen. Lisäksi testaajat saivat kertoa omin sanoin käyttäjäkokemuksiaan Moodlesta ja Edisty.fi:stä sekä antaa kehitysideoita tuotteen parantamiseen.
Saavutin opinnäytetyössäni sille asetetut tavoitteet. Opin uutta digitaalisista oppimisympäristöistä ja web-sovelluksen suunnittelusta. Sain paljon uutta tietoa käytettävyydestä ja sen testaamisen tärkeydestä. Pääsin itse järjestämään testaustilaisuuden, ja opin myös, miten sen olisi voinut järjestää paremmin.