Hahmosuunnittelu ja videopelien sukupuolistereotypiat
Korkiakoski, Kuura (2019)
Korkiakoski, Kuura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214118
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tutkia sukupuolta ja sukupuolen esittämistä hahmosuunnittelijan näkökulmasta ja analysoida videopeleille tyypillisiä sukupuolistereotyyppejä, sekä antaa lukijalleen eväät tulevaan median ja sukupuolen esittämisen kriittiseen pohdintaan. Työssä lähestytään sukupuolta modernin sukupuolentutkimuksen kautta ja pohditaan peleissä esiintyviä stereotyyppisiä sukupuolen esityksiä ja niiden yhteiskunnallisia vaikutuksia.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen osioon. Ensimmäisessä puoliskossa avataan perusteellisesti, mitä sukupuoli on, käyttäen apuna biologisen ja sosiaalisen sukupuolen käsitteitä, sekä tutkitaan, millä tavoin sukupuolta esitetään ja tulkitaan ja millä tavoin hahmosuunnittelija voi käyttää näitä keinoja hyödykseen.
Teoriaosuuden toisessa puoliskossa eritellään muutamia erilaisia videopeleistä löytyviä sukupuolistereotyyppejä, mitä tulee mies-, nais- ja muunsukupuolisiin hahmoihin. Lisäksi pohditaan syvällisemmin, mistä nämä stereotypiat juontavat juurensa, miksi ne ovat niin yleisiä ja millaisia seurauksia niillä voi olla.
Opinnäytetyön käytännön osuutena käydään läpi hahmoparin suunnitteluprosessi, jossa käytetään apuna teoriaosuudessa eriteltyjä sukupuolen esittämisen tapoja. Hahmopari luodaan peli- ja 3D-mallinnustarkoitusta varten, ja molempien hahmojen on tarkoitus rikkoa videopelihahmojen sukupuolistereotyyppejä omilla tavoillaan.
Opinnäytetyön teoriaosuus on jaettu kahteen osioon. Ensimmäisessä puoliskossa avataan perusteellisesti, mitä sukupuoli on, käyttäen apuna biologisen ja sosiaalisen sukupuolen käsitteitä, sekä tutkitaan, millä tavoin sukupuolta esitetään ja tulkitaan ja millä tavoin hahmosuunnittelija voi käyttää näitä keinoja hyödykseen.
Teoriaosuuden toisessa puoliskossa eritellään muutamia erilaisia videopeleistä löytyviä sukupuolistereotyyppejä, mitä tulee mies-, nais- ja muunsukupuolisiin hahmoihin. Lisäksi pohditaan syvällisemmin, mistä nämä stereotypiat juontavat juurensa, miksi ne ovat niin yleisiä ja millaisia seurauksia niillä voi olla.
Opinnäytetyön käytännön osuutena käydään läpi hahmoparin suunnitteluprosessi, jossa käytetään apuna teoriaosuudessa eriteltyjä sukupuolen esittämisen tapoja. Hahmopari luodaan peli- ja 3D-mallinnustarkoitusta varten, ja molempien hahmojen on tarkoitus rikkoa videopelihahmojen sukupuolistereotyyppejä omilla tavoillaan.