Lasten osallisuutta edistämässä
Huovinen, Anne; Tossavainen, Tatu (2010)
Huovinen, Anne
Tossavainen, Tatu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010081312671
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010081312671
Tiivistelmä
Vuonna 2007 uudistettu lastensuojelulaki velvoittaa laatimaan suunnitelman hyvinvoinnin
edistämiseksi sekä lastensuojelun järjestämiseksi ja kehittämiseksi. Laukaassa lasten ja
nuorten hyvinvointisuunnitelman laadinta aloitettiin toukokuussa 2009. Opinnäytetyön
tarkoituksena oli tutkia laukaalaisten alle kouluikäisten lasten kokemuksia hyvinvoinnista ja
edistää lasten osallisuutta heitä koskevan hyvinvointisuunnitelman laadinnassa. Tutkimus
oli osa Laukaan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman laadintaa.
Lasten hyvinvointikokemuksien tutkimista ja osallisuuden edistämistä varten suunniteltiin
laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattava toiminnallinen teemahaastattelu, jossa
aineiston keruumenetelminä käytettiin sadutusta ja piirtämistä. Tutkimus perustui Erik
Allardtin klassisen hyvinvoinnin määritelmän ja Kuntaliiton arki- ja kokemustiedon
-lomakkeiston pohjalta suunniteltuun yhdeksän tuokiota sisältävään tuokiosarjaan.
Tuokiosarjat koostuivat kolmesta pääteemasta; perustarpeet ja turvallisuus, sosiaaliset
verkostot ja yksilö yhteisössään sekä minäkuva ja itsensä toteuttaminen.
Tutkimukseen osallistui yhden päiväkodin kolme lapsiryhmää, yhteensä 43 lasta. Lapset
olivat iältään 4-6-vuotiaita. Kussakin lapsiryhmässä toteutettiin yksi tuokiosarjan
pääteemoista. Tutkimustuloksissa lasten kokemuksista korostuivat erityisesti perheen,
sosiaalisen verkoston, itsensä toteuttamisen tilojen, kiusaamiskokemusten, pelko- ja
turvattomuuskokemusten sekä osallisuuden merkitys lapsen hyvinvoinnille.
Opinnäytetyö antaa arvokasta tietoa lasten hyvinvointikokemuksista ja lasten hyvinvointiin
liittyvistä ajankohtaisista tarpeista. Lasten ääni Laukaan lasten ja nuorten
hyvinvointisuunnitelmassa edistää lasten osallisuuden mahdollisuuksia. Samalla lasten ääni
tuo arvokasta lapsinäkökulmaa hyvinvoinnin edistämiseksi ja lastensuojelun järjestämiseksi
ja kehittämiseksi tarkoitettuun Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan The child welfare act reformed in 2007 obliges municipalities to devise a plan for welfare
promotion and also for organizing and developing child welfare. The making of the welfare
plan for children and youth began in Laukaa in May 2009. The aim of this study was to
research children´s own experiences considering welfare and to promote their participation
in the making of Laukaa´s welfare plan for children and youth. Consequently, this study was
part of Laukaa´s welfare plan for children and youth.
In order to study the welfare experiences and to promote children´s participation a
functional theme interview, which complied with the principles of qualitative research, was
planned. Story-crafting and drawing were used as the methods of data collection. The study
was based on a process consisting of nine sessions. The sessions were based on Erik
Allardt´s classical definition of welfare and Kuntaliitto´s forms for collecting data on
everyday life and experiences. The sessions consisted of three main themes: basic needs
and safety, social networks and individual in community and also self-image and selffulfillment.
Three groups from one day care center took part in the study, altogether 43 children.
Children were between 4 to 6 years of age. Each group carried out one of the main themes.
The results stressed the significance of family, social networks, self-fulfillment spaces,
experiences of bullying, experiences of fear and insecurity and participation for children´s
welfare.
The study gave valuable information about children´s experiences of welfare and
consequently valuable information about children´s needs today considering their welfare.
Children´s voice in Laukaa´s welfare plan for children and youth promotes the opportunities
for children´s participation. It also brings a valuable child perspective in Laukaa´s welfare
plan for children and youth.
edistämiseksi sekä lastensuojelun järjestämiseksi ja kehittämiseksi. Laukaassa lasten ja
nuorten hyvinvointisuunnitelman laadinta aloitettiin toukokuussa 2009. Opinnäytetyön
tarkoituksena oli tutkia laukaalaisten alle kouluikäisten lasten kokemuksia hyvinvoinnista ja
edistää lasten osallisuutta heitä koskevan hyvinvointisuunnitelman laadinnassa. Tutkimus
oli osa Laukaan lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelman laadintaa.
Lasten hyvinvointikokemuksien tutkimista ja osallisuuden edistämistä varten suunniteltiin
laadullisen tutkimuksen periaatteita noudattava toiminnallinen teemahaastattelu, jossa
aineiston keruumenetelminä käytettiin sadutusta ja piirtämistä. Tutkimus perustui Erik
Allardtin klassisen hyvinvoinnin määritelmän ja Kuntaliiton arki- ja kokemustiedon
-lomakkeiston pohjalta suunniteltuun yhdeksän tuokiota sisältävään tuokiosarjaan.
Tuokiosarjat koostuivat kolmesta pääteemasta; perustarpeet ja turvallisuus, sosiaaliset
verkostot ja yksilö yhteisössään sekä minäkuva ja itsensä toteuttaminen.
Tutkimukseen osallistui yhden päiväkodin kolme lapsiryhmää, yhteensä 43 lasta. Lapset
olivat iältään 4-6-vuotiaita. Kussakin lapsiryhmässä toteutettiin yksi tuokiosarjan
pääteemoista. Tutkimustuloksissa lasten kokemuksista korostuivat erityisesti perheen,
sosiaalisen verkoston, itsensä toteuttamisen tilojen, kiusaamiskokemusten, pelko- ja
turvattomuuskokemusten sekä osallisuuden merkitys lapsen hyvinvoinnille.
Opinnäytetyö antaa arvokasta tietoa lasten hyvinvointikokemuksista ja lasten hyvinvointiin
liittyvistä ajankohtaisista tarpeista. Lasten ääni Laukaan lasten ja nuorten
hyvinvointisuunnitelmassa edistää lasten osallisuuden mahdollisuuksia. Samalla lasten ääni
tuo arvokasta lapsinäkökulmaa hyvinvoinnin edistämiseksi ja lastensuojelun järjestämiseksi
ja kehittämiseksi tarkoitettuun Lasten ja nuorten hyvinvointisuunnitelmaan
promotion and also for organizing and developing child welfare. The making of the welfare
plan for children and youth began in Laukaa in May 2009. The aim of this study was to
research children´s own experiences considering welfare and to promote their participation
in the making of Laukaa´s welfare plan for children and youth. Consequently, this study was
part of Laukaa´s welfare plan for children and youth.
In order to study the welfare experiences and to promote children´s participation a
functional theme interview, which complied with the principles of qualitative research, was
planned. Story-crafting and drawing were used as the methods of data collection. The study
was based on a process consisting of nine sessions. The sessions were based on Erik
Allardt´s classical definition of welfare and Kuntaliitto´s forms for collecting data on
everyday life and experiences. The sessions consisted of three main themes: basic needs
and safety, social networks and individual in community and also self-image and selffulfillment.
Three groups from one day care center took part in the study, altogether 43 children.
Children were between 4 to 6 years of age. Each group carried out one of the main themes.
The results stressed the significance of family, social networks, self-fulfillment spaces,
experiences of bullying, experiences of fear and insecurity and participation for children´s
welfare.
The study gave valuable information about children´s experiences of welfare and
consequently valuable information about children´s needs today considering their welfare.
Children´s voice in Laukaa´s welfare plan for children and youth promotes the opportunities
for children´s participation. It also brings a valuable child perspective in Laukaa´s welfare
plan for children and youth.