Höntsä - harrastamista vapaa-ajalla ja oppilaitoksissa
Lataukset:
Editoija
Niemi, Johanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-158-5
https://urn.fi/URN:ISBN:978-952-328-158-5
Tiivistelmä
Höntsä – Silta eteenpäin! -hankkeessa vastataan nuorten osallisuuden ja hyvinvoinnin kysymyksiin harrastustoiminnan kautta. Valtakunnallisessa hankkeessa yhdistyy liikunta-, kulttuuri-, ja nuorisotyö ja osallisuutta edistetään mm. järjestämällä ammattilaisille höntsä-koulutusta ja nuorille vertaisohjaajakoulutusta. Omaehtoista harrastamista tuetaan järjestämällä nuorille höntsäklubeja. Hanketta tehdään Oulussa, Pieksämäellä ja pääkaupunkiseudulla, oppilaitoksissa ja vapaa-ajalla.
Tässä julkaisussa kerrotaan höntsän näkökulmista, teoreettisesta taustasta ja käytännön sovelluksista. Julkaisua voit lukea haluamasi teeman mukaan. Artikkelit käsittelevät liikunnan ja kulttuurin yhteensovittamista ja käyttämistä nuorten osallistamisessa, ja ne jakautuvat kolmeen osioon:
1. Esipuhe ja yhteiskunnallinen konteksti
2. Käytäntö – mitä teemme ja mitä tiedämme nyt
3. Teoria ja käsitteet
Artikkeleissa kerrotaan mm. nuorten omaehtoisen harrastamisen tukemisesta, nuorisotyön menetelmistä liikunta- ja kulttuuriharrastuksissa, diginatiiveista ja koulupäivien aktivoinnista. Kirjoittajia ovat mm. sosiaalialan lehtori, yhteisöpedagogi, kulttuurituottaja, liikunnanohjaaja ja eri alojen tutkijoita.
Julkaisu on tuotettu osana Höntsä – silta eteenpäin! -hanketta (2018–2020), jota rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto. Hankkeessa tavoitteena on kehittää monialainen Höntsä-toimintamalli, joka perustuu iloa tuottavaan, osaamisesta riippumattomaan, kaikille avoimeen matalan kynnyksen Höntsä-toimintaan nuorten arjen toimintaympäristöissä.
Tässä julkaisussa kerrotaan höntsän näkökulmista, teoreettisesta taustasta ja käytännön sovelluksista. Julkaisua voit lukea haluamasi teeman mukaan. Artikkelit käsittelevät liikunnan ja kulttuurin yhteensovittamista ja käyttämistä nuorten osallistamisessa, ja ne jakautuvat kolmeen osioon:
1. Esipuhe ja yhteiskunnallinen konteksti
2. Käytäntö – mitä teemme ja mitä tiedämme nyt
3. Teoria ja käsitteet
Artikkeleissa kerrotaan mm. nuorten omaehtoisen harrastamisen tukemisesta, nuorisotyön menetelmistä liikunta- ja kulttuuriharrastuksissa, diginatiiveista ja koulupäivien aktivoinnista. Kirjoittajia ovat mm. sosiaalialan lehtori, yhteisöpedagogi, kulttuurituottaja, liikunnanohjaaja ja eri alojen tutkijoita.
Julkaisu on tuotettu osana Höntsä – silta eteenpäin! -hanketta (2018–2020), jota rahoittaa Euroopan sosiaalirahasto. Hankkeessa tavoitteena on kehittää monialainen Höntsä-toimintamalli, joka perustuu iloa tuottavaan, osaamisesta riippumattomaan, kaikille avoimeen matalan kynnyksen Höntsä-toimintaan nuorten arjen toimintaympäristöissä.