Digitalisoituva palveluliiketoiminta : Case : Lumo-verkkokaupan vuokrausprosessin kehitysehdotus
Ylismaa, Susan-Marie (2019)
Ylismaa, Susan-Marie
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060214147
Tiivistelmä
Palveluliiketoiminta on muiden alojen lailla suurten muutosten edessä digitalisoitumisen ansiosta. Digitalisoituminen muuttaa palveluliiketoiminnan asiakkuuksien muotoja sekä luo uudenlaisia mahdollisuuksia ja muutostarpeita yrityksille muokata palveluitaan niin, että pysyy mukana digitalisoituvassa kilpailussa tai on jopa sen saralla edelläkävijä.
Kojamo Oyj lanseerasi tiettävästi ensimmäisenä maailmassa vuokra-asuntojen verkkokaupan lokakuussa 2015. Kojamo Oyj:ltä kuitenkin vielä puuttuu vuokra-asuntojen verkkokaupan vuokrausprosessikuvaus. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä Kojamo Oyj:lle Lumo-verkkokaupan vuokrausprosessin kehitysehdotus vuokraprosessikuvausta varten.
Tässä opinnäytetyössä lähden avaamaan Lumo-verkkokaupan vuokrausprosessia tarkastellen yleisesti digitalisoituvaa palveluliiketoimintaa hyödyntäen palvelumuotoilua sekä tarkastellen lähemmin digitaalista asiakkuutta, asiakaskokemusta ja miten asiakkuuksien hallinnan tulee muuttua digitalisoituvassa palveluliiketoiminnassa. Opinnäytetyö tehdään kvalitatiivisena tutkimuksena. Työssä hyödynnetään jo olemassa olevia ja valmiita aineistoja, dokumentteja ja havainnointia.
Opinnäytetyössä tuon esille Tampereen Lumo-kotikeskuksen tämän hetkisen vuokrausprosessin ja selvitän kyselyn muodossa pääkaupunkiseudun aluejohtajalta pääkaupunkiseudun vuokraprosessin ja näiden tietojen avulla verrataan, miten Tampereen vuokrausprosessi eroaa pääkaupunkiseudun vuokrausprosessista. Vertauksessa tulee huomioida alueiden koolliset erot sekä asuntojen määrät. Tampereella asuntoja on noin 4 000 asuntoa ja pääkaupunkiseudulla noin 18 000 asuntoa.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda olemassa olevien aineistojen avulla esille, miten Lumo-verkkokaupan tulisi tulevaisuudessa kehittyä, jotta sen suosio kasvaisi nykyisestä sekä miten pysyä asiakkaiden ykkösvaihtoehtona, kun on vain ajan kysymys, että kilpailijat saavat lanseerattua omat vuokra-asuntojen verkkokauppansa. Tämän lisäksi työn avulla voidaan tarkastella kahden erilaisen vuokrausalueen prosesseja ja mahdollisesti hyödyntää toisen alueen prosessista toiselle alueelle joitakin prosessin vaiheita.
Kojamo Oyj lanseerasi tiettävästi ensimmäisenä maailmassa vuokra-asuntojen verkkokaupan lokakuussa 2015. Kojamo Oyj:ltä kuitenkin vielä puuttuu vuokra-asuntojen verkkokaupan vuokrausprosessikuvaus. Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on tehdä Kojamo Oyj:lle Lumo-verkkokaupan vuokrausprosessin kehitysehdotus vuokraprosessikuvausta varten.
Tässä opinnäytetyössä lähden avaamaan Lumo-verkkokaupan vuokrausprosessia tarkastellen yleisesti digitalisoituvaa palveluliiketoimintaa hyödyntäen palvelumuotoilua sekä tarkastellen lähemmin digitaalista asiakkuutta, asiakaskokemusta ja miten asiakkuuksien hallinnan tulee muuttua digitalisoituvassa palveluliiketoiminnassa. Opinnäytetyö tehdään kvalitatiivisena tutkimuksena. Työssä hyödynnetään jo olemassa olevia ja valmiita aineistoja, dokumentteja ja havainnointia.
Opinnäytetyössä tuon esille Tampereen Lumo-kotikeskuksen tämän hetkisen vuokrausprosessin ja selvitän kyselyn muodossa pääkaupunkiseudun aluejohtajalta pääkaupunkiseudun vuokraprosessin ja näiden tietojen avulla verrataan, miten Tampereen vuokrausprosessi eroaa pääkaupunkiseudun vuokrausprosessista. Vertauksessa tulee huomioida alueiden koolliset erot sekä asuntojen määrät. Tampereella asuntoja on noin 4 000 asuntoa ja pääkaupunkiseudulla noin 18 000 asuntoa.
Opinnäytetyön tavoitteena on tuoda olemassa olevien aineistojen avulla esille, miten Lumo-verkkokaupan tulisi tulevaisuudessa kehittyä, jotta sen suosio kasvaisi nykyisestä sekä miten pysyä asiakkaiden ykkösvaihtoehtona, kun on vain ajan kysymys, että kilpailijat saavat lanseerattua omat vuokra-asuntojen verkkokauppansa. Tämän lisäksi työn avulla voidaan tarkastella kahden erilaisen vuokrausalueen prosesseja ja mahdollisesti hyödyntää toisen alueen prosessista toiselle alueelle joitakin prosessin vaiheita.