Fiktiivinen vaikuttajamarkkinointi
Rimpilä, Eeli (2019)
Rimpilä, Eeli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414639
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414639
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutustutaan vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamiseen käyttäen mielipidevaikuttajia, joita ei oikeasti ole olemassa. Työ on jaettu kahteen osaan, joista ensimmäisessä käsitellään vaikuttajamarkkinoinnin perusteita sekä vaikuttajien vaikutusta brändimielikuvaan. Toisessa osassa käsitellään kahta jo toteutettua esimerkkiä, joissa olemassa oleva mielipidevaikuttaja on korvattu fiktiivisellä vaikuttajalla.
Työn tavoitteena on ymmärtää millaisen fiktiivisen vaikuttajan tulisi olla, jotta se voi toimia olemassa olevan vaikuttajan sijaan yrityksen tai brändin markkinoinnissa. Tämän lisäksi tavoitteena on pohtia millaisissa tilanteissa fiktiivisen vaikuttajan käyttäminen on suotavaa ellei pakollista vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamisessa.
Opinnäytteellä ei ole toimeksiantajaa vaan siinä käytetyt esimerkit ovat kahden eri mainostoimiston jo aiemmin toteuttamia.
Työn tavoitteena on ymmärtää millaisen fiktiivisen vaikuttajan tulisi olla, jotta se voi toimia olemassa olevan vaikuttajan sijaan yrityksen tai brändin markkinoinnissa. Tämän lisäksi tavoitteena on pohtia millaisissa tilanteissa fiktiivisen vaikuttajan käyttäminen on suotavaa ellei pakollista vaikuttajamarkkinoinnin toteuttamisessa.
Opinnäytteellä ei ole toimeksiantajaa vaan siinä käytetyt esimerkit ovat kahden eri mainostoimiston jo aiemmin toteuttamia.