LASTEN ENGLANNIN KIELEN KEHITTYMINEN HAMINAN ENGLANNINKIELISESSÄ LEIKKIKOULUSSA JA SEN VAIKUTUKSET LASTEN KOULUNKÄYNTIIN
Leskinen, Riikka (2010)
Leskinen, Riikka
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2010
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010083112827
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2010083112827
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli Haminan englanninkielisen leikkikoulun vaikutukset lasten ja heidän vanhempiensa näkökulmasta. Sen tavoitteena oli tutkia lasten vieraan kielen oppimista varhaiskasvatuksessa. Työ toimii Haminan englanninkielisen leikkikoulun apuvälineenä työn merkityksen osoittamisessa. Sen tarkoituksena on tuoda esiin leik-kikoulun käyneiden lasten ja heidän vanhempiensa näkemyksiä leikkikoulun vaikutuksista koulumaailmassa.
Tutkimuksen tiedot on kerätty postikyselyn avulla. Kyselyt on lähetetty jokaiselle leikkikoulun käyneelle, opinnäytetyön tekohetkellä 6–17-vuotiaalle lapselle ja heidän vanhemmilleen. Leikkikoulun toimintaa on kartoitettu vierailun, haastatteluiden, lehtileikkeiden ja Haminan englanninkielisen leikkikoulun internetsivujen avulla. Haastatteluun osallistuivat leikkikoulun vastaava työntekijä Anna Tschernov ja leikkikoulussa olevat 4- ja 6-vuotiaat pojat.
Opinnäytetyön tulokset olivat hyvin positiivisia. Leikkikoulusta oli tykätty ja sillä ko-ettiin olevan paljon hyviä vaikutuksia lasten koulunkäyntiin. Lapset olivat omaksuneet englannin kielen lisäksi suvaitsevaisuutta ja avarakatseisuutta. Leikkikoulun vaikutus suomen kielen oppimiseen jakoi vastaajien näkemyksiä. Englanninkielisen leikkikoulun ei koettu vaikuttavan negatiivisesti äidinkieleen. Muutamissa perheissä leikkikoulun koettiin tukeneen lapsen suomen kielen oppimista.
Tutkimuksen tiedot on kerätty postikyselyn avulla. Kyselyt on lähetetty jokaiselle leikkikoulun käyneelle, opinnäytetyön tekohetkellä 6–17-vuotiaalle lapselle ja heidän vanhemmilleen. Leikkikoulun toimintaa on kartoitettu vierailun, haastatteluiden, lehtileikkeiden ja Haminan englanninkielisen leikkikoulun internetsivujen avulla. Haastatteluun osallistuivat leikkikoulun vastaava työntekijä Anna Tschernov ja leikkikoulussa olevat 4- ja 6-vuotiaat pojat.
Opinnäytetyön tulokset olivat hyvin positiivisia. Leikkikoulusta oli tykätty ja sillä ko-ettiin olevan paljon hyviä vaikutuksia lasten koulunkäyntiin. Lapset olivat omaksuneet englannin kielen lisäksi suvaitsevaisuutta ja avarakatseisuutta. Leikkikoulun vaikutus suomen kielen oppimiseen jakoi vastaajien näkemyksiä. Englanninkielisen leikkikoulun ei koettu vaikuttavan negatiivisesti äidinkieleen. Muutamissa perheissä leikkikoulun koettiin tukeneen lapsen suomen kielen oppimista.