Jyväskylän kirjamessut 2007 : Kuinka onnistuttiin?
Hyvärinen, Jenni; Yläinen, Elina (2007-12-03)
Hyvärinen, Jenni
Yläinen, Elina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-12-03
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197272705-2
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1197272705-2
Tiivistelmä
Työ on tehty Jonnaco Oy:n Juhani Kivimäen toimesta, joka toimi projektipäällikkönä Jyväskylän ensimmäisillä kirjamessuilla keväällä 2007. Työn tarkoituksena oli tutkia Jyväskylän kirjamessujen 2007 onnistumista kokonaisuudessaan. Kivimäen tavoitteena oli vakiinnuttaa kirjamessujen järjestäminen Jyväskylään, siksi hän halusi tutkia sen mahdollisuuksia. Ongelmana oli selvittää, onko Jyväskylä jatkossa hyvä paikka messujen järjestämiseen. Jatkuvuuden kannalta haluttiin tietää messukävijöiden tyytyväisyys messuihin, sen tarjoamiin ohjelmiin ja näytteilleasettajiin. Näytteilleasettajien osalta haluttiin selvittää, kokivatko he saavansa vastiketta rahoilleen, saivatko he tarpeeksi myyntiä ja solmittua uusia asiakassuhteita. Järjestäjiä haastattelemalla haluttiin selvittää, miten järjestäjät kokivat messujen järjestämisen; oliko se kannattavaa ja voiko messuista tehdä Jyväskylään jokavuotiset. Tutkimuksessa käytettiin laadullista ja määrällistä tutkimusotetta. Tutkimusmenetelmäksi valittiin puolistrukturoitu haastattelu ja focusryhmähaastattelu. Messuvieraille (191 haastattelua) tehtiin puolistrukturoitu haastattelu kumpanakin päivänä messuilla. Näytteilleasettajille tehtiin 102 haastattelua, joka on 90,1 % kaikista näytteilleasettajista, toisena messupäivänä ja kirjamessujen järjestäjille teimme focusryhmähaastattelun messujen jälkeen. Työ osoitti, että kirjamessut olivat kokonaisuudessaan onnistunut tapahtuma. Asiakastutkimus osoitti, että tapahtuma oli tarpeellinen. Näytteilleasettajatutkimus osoitti, että tapahtuma toi osallistujille myyntiä ja suurin osa aikoo tulla uudestaan. Focusryhmähaastattelu kertoi, että markkinointi oli onnistunut, koska tavoitteisiin päästiin ja ohjelma oli monipuolinen. Messut tullaan järjestämään keväällä 2008.