Urheilijan keinot esiintyjän apuna : Urheilun psyykkisen valmentamisen keinot esiintymisvalmentautumisessa
Bonsdorff, Maria (2019)
Bonsdorff, Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414786
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414786
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on muusikon psyykkinen esiintymisvalmennus. Tavoitteena oli tutkia, minkälaisia keinoja urheilun psyykkinen valmennus käyttää ja voisivatko nämä keinot auttaa muusikon esiintymisvalmentautumisessa. Työtä varten haastateltiin viittä urheilun psyykkisen valmennuksen asiantuntijaa.
Tunne ohjaa ajatusta ja ajatus puolestaan toimintaa. Teoriapohjassa esitelläänkin ajatusten, tunteiden ja kehon merkityksiä sopivan latautuneen suoritustilan löytämiseksi. Keskittymisen kohdentaminen olennaiseen, automaattisten ajatusten kyseenalaistaminen ja positiivinen itsepuhe auttavat latautumaan ajatuksen tasolla. Tunteet vaikuttavat monella tavalla suoritukseen ja niitä tarvitaan suorituksen apuna. Se, minkälainen tunnetila on optimaalinen kenellekin urheilijalle, on yksilöllistä ja riippuu myös lajista ja jopa suorituksen eri vaiheista. Niin kuin suoritusta tukevat tunnetilat, niin myös ne keinot, joilla nämä tunteet saadaan aktivoitua, ovat yksilöllisiä. Ne löytyvät analysoimalla aikaisempia kilpailu- tai harjoituskokemuksia ja löytämällä yhtäläisyyksiä onnistuneiden suoritusten tunnetiloissa. Keho muistaa traumakokemukset. Traumamuiston aktivoituminen samalta vaikuttavassa tilanteessa, kuten kilpailutilanteessa, aiheuttaa taistele tai pakene -reaktion, joka on kilpailutilanteeseen nähden ylimitoitettu stressireaktio. Purkamalla näitä muistoja keho saadaan rentoutettua toimimaan. Kehon asennoilla voidaan pyrkiä vaikuttamaan myös mieleen. Avoin ja itsevarma asento viestittää mielelle, että osaamme asiamme ja olemme voimakkaita.
Haastatteluissa tuli vahvasti ilmi koko lähiympäristön merkitys suorituksen tukemisessa. Koko lähipiiri ja suoritusympäristö pitäisi saada tukemaan urheilijan kehitystä ja suoritustilaa. Myös keinojen yksilöllisyys tuli esiin yksimielisesti. Valmiita listoja ei voi antaa, vaan jokaisen on kokeilun ja analysoinnin kautta löydettävä itselleen sopivat keinot ja tarkistettava tilannetta uransa edetessä. Motivaation kannalta olennaista on itsemääräytymisteorian mukaisesti autonomian, pystyvyyden ja yhteenkuuluvuuden tunteet. Olennaisena pidettiin myös läsnäolon taitoa.
Urheilun keinoista on paljon hyötyä esiintyjälle. Ajatusten, tunteiden ja kehon olotilojen hallintaan liittyvistä keinoista löytyy paljon apua esiintymistilanteeseen. Ensimmäisenä askeleena tulee kuitenkin olla suoritusympäristön muokkaaminen muusikkoa tukevaksi. This thesis examines new means of mental training for performing musicians. I looked for these means in the field of sport psychology. My thesis includes three parts: 1) literature review, 2) report on the results of five interviews with five experts in sport psychology and 3) discussion on how the results could be applied in performance coaching.
Feelings affect thinking and thoughts affect action. In the theory part of this thesis, I discuss the role of thoughts, feelings and the human body in situations where you are trying to find the right mode to be able to achieve the best results. In sports or performing arts, which thoughts or feelings help the athlete or artist depends on the person. Also, the means to activate the right thoughts and feelings, are individual. You can find them by analysing your previous competitions, matches and performances. Our body remembers all the traumas we have experienced. In a stressful situation, the stress reaction from the trauma is activated and causes a disproportionate reaction, stress and bodily tension. When you release these tensions, you get your body to work the way you need it to work. You can also affect your mind through your body. An open pose makes your mind think that everything is under control and you know what you are doing.
The whole surroundings and all the people near the athlete or artist should help them to create a suitable atmosphere for success. For the athlete or artist’s motivation, feelings of autonomy, competence and relatedness are highly important and have a huge effect on the performance. For example, mindfulness is a way to cope with all the distractions, to focus on the right things and to be present in the moment.
The results and discussion show that music performance coaching has a lot to learn from sport psychology. The key things to focus on are: creating supportive atmosphere for peak performance, style of communicating and manner of giving feedback. From the performer’s perspective, crucial elements are self-knowledge and analysis of individual reactions to a performance situation. For example, one needs to identify their own distractions and the thoughts, feelings and energy level that help one to overcome the distractions.
I hope my work will benefit performing musicians and teachers.
Tunne ohjaa ajatusta ja ajatus puolestaan toimintaa. Teoriapohjassa esitelläänkin ajatusten, tunteiden ja kehon merkityksiä sopivan latautuneen suoritustilan löytämiseksi. Keskittymisen kohdentaminen olennaiseen, automaattisten ajatusten kyseenalaistaminen ja positiivinen itsepuhe auttavat latautumaan ajatuksen tasolla. Tunteet vaikuttavat monella tavalla suoritukseen ja niitä tarvitaan suorituksen apuna. Se, minkälainen tunnetila on optimaalinen kenellekin urheilijalle, on yksilöllistä ja riippuu myös lajista ja jopa suorituksen eri vaiheista. Niin kuin suoritusta tukevat tunnetilat, niin myös ne keinot, joilla nämä tunteet saadaan aktivoitua, ovat yksilöllisiä. Ne löytyvät analysoimalla aikaisempia kilpailu- tai harjoituskokemuksia ja löytämällä yhtäläisyyksiä onnistuneiden suoritusten tunnetiloissa. Keho muistaa traumakokemukset. Traumamuiston aktivoituminen samalta vaikuttavassa tilanteessa, kuten kilpailutilanteessa, aiheuttaa taistele tai pakene -reaktion, joka on kilpailutilanteeseen nähden ylimitoitettu stressireaktio. Purkamalla näitä muistoja keho saadaan rentoutettua toimimaan. Kehon asennoilla voidaan pyrkiä vaikuttamaan myös mieleen. Avoin ja itsevarma asento viestittää mielelle, että osaamme asiamme ja olemme voimakkaita.
Haastatteluissa tuli vahvasti ilmi koko lähiympäristön merkitys suorituksen tukemisessa. Koko lähipiiri ja suoritusympäristö pitäisi saada tukemaan urheilijan kehitystä ja suoritustilaa. Myös keinojen yksilöllisyys tuli esiin yksimielisesti. Valmiita listoja ei voi antaa, vaan jokaisen on kokeilun ja analysoinnin kautta löydettävä itselleen sopivat keinot ja tarkistettava tilannetta uransa edetessä. Motivaation kannalta olennaista on itsemääräytymisteorian mukaisesti autonomian, pystyvyyden ja yhteenkuuluvuuden tunteet. Olennaisena pidettiin myös läsnäolon taitoa.
Urheilun keinoista on paljon hyötyä esiintyjälle. Ajatusten, tunteiden ja kehon olotilojen hallintaan liittyvistä keinoista löytyy paljon apua esiintymistilanteeseen. Ensimmäisenä askeleena tulee kuitenkin olla suoritusympäristön muokkaaminen muusikkoa tukevaksi.
Feelings affect thinking and thoughts affect action. In the theory part of this thesis, I discuss the role of thoughts, feelings and the human body in situations where you are trying to find the right mode to be able to achieve the best results. In sports or performing arts, which thoughts or feelings help the athlete or artist depends on the person. Also, the means to activate the right thoughts and feelings, are individual. You can find them by analysing your previous competitions, matches and performances. Our body remembers all the traumas we have experienced. In a stressful situation, the stress reaction from the trauma is activated and causes a disproportionate reaction, stress and bodily tension. When you release these tensions, you get your body to work the way you need it to work. You can also affect your mind through your body. An open pose makes your mind think that everything is under control and you know what you are doing.
The whole surroundings and all the people near the athlete or artist should help them to create a suitable atmosphere for success. For the athlete or artist’s motivation, feelings of autonomy, competence and relatedness are highly important and have a huge effect on the performance. For example, mindfulness is a way to cope with all the distractions, to focus on the right things and to be present in the moment.
The results and discussion show that music performance coaching has a lot to learn from sport psychology. The key things to focus on are: creating supportive atmosphere for peak performance, style of communicating and manner of giving feedback. From the performer’s perspective, crucial elements are self-knowledge and analysis of individual reactions to a performance situation. For example, one needs to identify their own distractions and the thoughts, feelings and energy level that help one to overcome the distractions.
I hope my work will benefit performing musicians and teachers.