Majatalo Myötätuulen asiakasrekisterin suunnittelu ja toteutus
Välttilä, Laura (2019)
Välttilä, Laura
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514946
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060514946
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on luoda pienelle maaseudulla toimivalle majoitusyritykselle sopiva tekninen ratkaisu asiakastietokannaksi yrityksen asiakkuuksien hallinnan kehittämistä varten. Toimeksiantajayritys Majatalo Myötätuulella ei ennestään ole käytössä erillistä asiakkuudenhallintajärjestelmää, joten tarve työn tuotokselle oli olemassa. Produktina luodun asiakasrekisterin lisäksi tavoitteena on selvittää mitä kohdennettuja tietoja yritys asiakkaistaan tarvitsee, sekä miten niitä voidaan hyödyntää asiakkuuksien hallintaan ja kehittämiseen.
Teoriaosuus jakaantuu kahteen osaan: asiakkuudenhallintaan ja asiakasrekisteriä koskevaan lainsäädäntöön. Ensimmäisessä osiossa pyritään avaamaan asiakkuudenhallinnan tärkeimmät osa-alueet. Lisäksi selvitetään asiakasrekisterin merkitystä ja käyttömahdollisuuksia asiakkuudenhallinnassa. Teoriaosuuden jälkimmäisessä osiossa keskitytään lainsäädäntöön ja erityisesti uuden, vuonna 2018 voimaan tulleen Eurooppalaisen General Data Protection Regulation:in säädöksiin ja niiden vaikutuksiin asiakasrekisterin pidossa. Teoriaosuuden aiheet valikoituivat työn tavoitteiden ja lainsäädännön pohjalta.
Työn toiminnallinen osuus koostuu Microsoft Access -ohjelmalla toteutetusta asiakastietokannasta, sen suunnittelusta ja toteutuksesta. Raportin tässä osiossa ja työn liitteissä avataan toteutusprosessia, kuvataan tietokannan ulkoasua, sisältöä ja toiminnallisuuksia, sekä kerrotaan tietokannan ensimmäisestä testauksesta ja seurantasuunnitelmista.
Opinnäytetyön tuloksena luodaan toimeksiantajayritykselle ensimmäiset työkalut asiakkuudenhallinnan aloittamiseen ja kehittämiseen. Produktin avulla yritys saa tärkeää tietoa asiakkaistaan ja järjestelmän, jolla hyödyntää tätä tietoa tehokkaammin. Lisäksi työstä on apua paremmin kohdennettuun markkinointiin. Kehitysehdotuksena esitetään asiakkuuksien hallinnan suunnitelmaa pohjautuen rekisteristä saatavan tiedon hyödyntämiseen. Lisäksi ehdotetaan rekisterin käytön seurantaa.
Teoriaosuus jakaantuu kahteen osaan: asiakkuudenhallintaan ja asiakasrekisteriä koskevaan lainsäädäntöön. Ensimmäisessä osiossa pyritään avaamaan asiakkuudenhallinnan tärkeimmät osa-alueet. Lisäksi selvitetään asiakasrekisterin merkitystä ja käyttömahdollisuuksia asiakkuudenhallinnassa. Teoriaosuuden jälkimmäisessä osiossa keskitytään lainsäädäntöön ja erityisesti uuden, vuonna 2018 voimaan tulleen Eurooppalaisen General Data Protection Regulation:in säädöksiin ja niiden vaikutuksiin asiakasrekisterin pidossa. Teoriaosuuden aiheet valikoituivat työn tavoitteiden ja lainsäädännön pohjalta.
Työn toiminnallinen osuus koostuu Microsoft Access -ohjelmalla toteutetusta asiakastietokannasta, sen suunnittelusta ja toteutuksesta. Raportin tässä osiossa ja työn liitteissä avataan toteutusprosessia, kuvataan tietokannan ulkoasua, sisältöä ja toiminnallisuuksia, sekä kerrotaan tietokannan ensimmäisestä testauksesta ja seurantasuunnitelmista.
Opinnäytetyön tuloksena luodaan toimeksiantajayritykselle ensimmäiset työkalut asiakkuudenhallinnan aloittamiseen ja kehittämiseen. Produktin avulla yritys saa tärkeää tietoa asiakkaistaan ja järjestelmän, jolla hyödyntää tätä tietoa tehokkaammin. Lisäksi työstä on apua paremmin kohdennettuun markkinointiin. Kehitysehdotuksena esitetään asiakkuuksien hallinnan suunnitelmaa pohjautuen rekisteristä saatavan tiedon hyödyntämiseen. Lisäksi ehdotetaan rekisterin käytön seurantaa.