Käyttöohje huoltotoimintojen kirjaamiseen LTJ:lle : Ohjeen laadinta ja sen tutkiminen
Kaasalainen, Jarmo (2019)
Kaasalainen, Jarmo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414745
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060414745
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä kirjoitettiin käyttöohje huoltotoimintojen kirjaamiseen LTJ:lle, tavoitteena oli tehdä ohjeesta laadukas ja helppokäyttöinen. Patria Aviation Oy:n Engines-yksiköllä oli tarve ohjeistaa LTJ:n käyttöä niin, että myös organisaatiossa oleva hiljainen tieto olisi kaikkien saatavilla. Ohjeen laatu varmistettiin toimeksiantajan sisäisen ohjeistuksen ja tehdyn tutkimuksen avulla, jossa käytettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää.
Kvantitatiivinen menetelmä soveltui käytettäväksi, koska siinä tutkimusaineisto kerätään ja käsitellään numeerisesti, jolloin ohjeen laatu on helposti ja yksiselitteisesti tulkittavissa. Tutkimuksessa perusjoukosta eristetylle otokselle järjestettiin käyttäjätesti, jossa koehenkilöt suorittivat LTJ:llä toimenpiteitä laaditun käyttöohjeen mukaisesti. Käyttäjäkokemuksensa perusteella koehenkilöt vastasivat kyselyyn, jonka tulokset käsiteltiin ja analysoitiin. Kyselylomakkeessa kysymysten vastausvaihtoehtoina olivat kouluarvosana-asteikon mukaiset arvosanat 1–5.
Käyttäjätestin yhteydessä tehdyllä kyselyllä kerätty aineisto taulukoitiin ja aineistosta laskettiin vastausten kysymyskohtaiset frekvenssit ja tunnusluvut. Keskilukuina käytettiin aritmeettista keskiarvoa, mediaania ja moodia. Tulosten hajonnan määritykseen käytettiin keskihajontaa. Tutkimustulokset olivat hyvin yksiselitteisiä ja niistä oli selvästi tulkittavissa ohjeen laatu. Ohjeen kokonaiskeskiarvon ollessa 4,66 ja sekä mediaanin että moodin ollessa 5 todettiin, että ohjeen kirjoituksessa onnistuttiin erittäin hyvin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että asetettuihin tavoitteisiin päästiin ja toimeksiantajan tarve täytettiin. Ohjetta käytetään uusien LTJ-käyttäjien perehdytyksessä ja nykyisten käyttäjien päivittäisessä työssä. Ohjeen potentiaalia kasvattaa toimeksiantajalla käyttöön otettava valtuutusmalli, joka mahdollisesti lisää LTJ-käyttäjien määrää.
Opinnäytetyöraporttiin liitetty käyttöohje poistettiin julkisesta raportista salassa pidettävänä.
Kvantitatiivinen menetelmä soveltui käytettäväksi, koska siinä tutkimusaineisto kerätään ja käsitellään numeerisesti, jolloin ohjeen laatu on helposti ja yksiselitteisesti tulkittavissa. Tutkimuksessa perusjoukosta eristetylle otokselle järjestettiin käyttäjätesti, jossa koehenkilöt suorittivat LTJ:llä toimenpiteitä laaditun käyttöohjeen mukaisesti. Käyttäjäkokemuksensa perusteella koehenkilöt vastasivat kyselyyn, jonka tulokset käsiteltiin ja analysoitiin. Kyselylomakkeessa kysymysten vastausvaihtoehtoina olivat kouluarvosana-asteikon mukaiset arvosanat 1–5.
Käyttäjätestin yhteydessä tehdyllä kyselyllä kerätty aineisto taulukoitiin ja aineistosta laskettiin vastausten kysymyskohtaiset frekvenssit ja tunnusluvut. Keskilukuina käytettiin aritmeettista keskiarvoa, mediaania ja moodia. Tulosten hajonnan määritykseen käytettiin keskihajontaa. Tutkimustulokset olivat hyvin yksiselitteisiä ja niistä oli selvästi tulkittavissa ohjeen laatu. Ohjeen kokonaiskeskiarvon ollessa 4,66 ja sekä mediaanin että moodin ollessa 5 todettiin, että ohjeen kirjoituksessa onnistuttiin erittäin hyvin.
Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että asetettuihin tavoitteisiin päästiin ja toimeksiantajan tarve täytettiin. Ohjetta käytetään uusien LTJ-käyttäjien perehdytyksessä ja nykyisten käyttäjien päivittäisessä työssä. Ohjeen potentiaalia kasvattaa toimeksiantajalla käyttöön otettava valtuutusmalli, joka mahdollisesti lisää LTJ-käyttäjien määrää.
Opinnäytetyöraporttiin liitetty käyttöohje poistettiin julkisesta raportista salassa pidettävänä.