"Ryhmässämme eletään yhdessä tehden” : Lasten osallisuus osaksi varhaiskasvatuksen arkea
Lahokoski, Pia (2019)
Lahokoski, Pia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615213
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615213
Tiivistelmä
Lasten oikeus ilmaista omat näkemyksensä ja mielipiteensä häntä koskevissa asioissa ovat olleet Suomen lainsäädännössä pitkään. Uuden varhaiskasvatuslain (2018/540) sekä Varhaiskasvatussuunnitelman perusteiden 2016 myötä lasten osallisuutta ja mielipiteitä on huomioitava varhaiskasvatuksessa entistä enemmän. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää lasten osallisuuden toteutumista eräässä vantaalaisessa varhaiskasvatusyksikössä ja tuoda kasvatushenkilöstölle tietoon osallisuuden moniulotteisuutta ja keinoja sen toteuttamiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli järjestää kasvatushenkilöstölle kysely, jolla kartoitettiin lasten osallisuuden toteutumisen tilaa varhaiskasvatusyksikössä. Kyselyn pohjalta yksikön lastentarhanopettajille järjestettiin koulutustilaisuus, jossa käytiin läpi kyselyn tuloksia, osallisuuden teoriaa ja arvioitiin olemassa olevia käytänteitä yhdessä keskustellen.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on avattu suomalaisen varhaiskasvatuksen nykytilaa sekä lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa. Toteutusosiossa on kuvattu opinnäyteprosessin etenemistä vaihe vaiheelta. Kyselyn perusteella lasten osallisuus koettiin koko yksikössä tärkeäksi, ja sitä yritetään huomioida ryhmissä enenevissä määrin. Saadun palautteen mukaan koulutukseen osallistuneet lastentarhanopettajat kokivat koulutuksen hyödylliseksi ja sen koettiin antaneen uusia ideoita lasten osallisuuden mahdollistamiseen käytännön työssä. Opinnäytetyön liitteenä löytyy koulutuksessa hyödynnetty kyselypohja, diaesitys sekä palautelomake.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on avattu suomalaisen varhaiskasvatuksen nykytilaa sekä lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa. Toteutusosiossa on kuvattu opinnäyteprosessin etenemistä vaihe vaiheelta. Kyselyn perusteella lasten osallisuus koettiin koko yksikössä tärkeäksi, ja sitä yritetään huomioida ryhmissä enenevissä määrin. Saadun palautteen mukaan koulutukseen osallistuneet lastentarhanopettajat kokivat koulutuksen hyödylliseksi ja sen koettiin antaneen uusia ideoita lasten osallisuuden mahdollistamiseen käytännön työssä. Opinnäytetyön liitteenä löytyy koulutuksessa hyödynnetty kyselypohja, diaesitys sekä palautelomake.