Viestintästrategian ja -suunnitelman lähtökohdat : Case: Varusmiesliitto ry
Kärkkäinen, Juho (2019)
Kärkkäinen, Juho
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615226
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019060615226
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsittelee edunvalvontaorganisaation viestinnän nykytilaa, sekä ennen kaikkea vaikuttajaviestinnän suunnittelun tulevaisuutta. Toimeksiantajana opinnäytetyöllä on Varusmiesliitto ry, joka toimii suomalaisten asevelvollisuuttaan suorittavien edunvalvojana. Tavoitteena opinnäytetyöllä on hankkia kattava kuva toimeksiantajan vaikuttajaviestinnän nykytilasta, selvittää minkälainen viesti on yleisesti ottaen vaikuttava sekä näiden lisäksi luoda pohja viestintästrategialle ja -suunnitelmalle Varusmiesliitossa. Toimeksiantajalla ei ole käytössä virallista ohjeistusta vaikuttajaviestinnän toteuttamiseksi, joten tarve tällaiselle työlle on suuri.
Tietoperustaa opinnäytetyön tekijä lähtee hankkimaan viestinnän perusteista, viestinnän suunnittelusta, vaikuttajaviestinnästä Suomessa sekä tutkimuksen toteuttamisen perusteista. Opinnäytetyön perusteella opinnäytetyön tekijä oppii ymmärtämään viestinnän suunnittelun merkityksen organisaation menestyksekkäälle toiminnalle, sekä oppii ymmärtämään, minkälainen viesti on yleisesti vaikuttava.
Opinnäytetyön osana tekijä toteuttaa tutkimuksen, jossa Varusmiesliiton avaintoimijat vuosilta 2017-2019 antavat näkemyksiään siitä, minkälainen Varusmiesliiton vaikuttajaviestinnän nykytila on. Tämän lisäksi opinnäytetyön tekijä selvittää vaikuttajaviestinnän ammattilaisilta kokemuksia siitä, minkälainen viesti on aidosti vaikuttava. Tutkimuksen molemmat osiot tullaan toteuttamaan lomakekyselyillä, joiden perusteella nykytilaa lähdetään kartuttamaan, sekä mahdollisia tulevia vaikuttajaviestinnän linjauksia tekemään.
Tutkimuksen tuloksena luotiin nykytila-analyysi Varusmiesliiton vaikuttajaviestinnästä, sekä pohja viestintästrategialle sekä -suunnitelmalle. Opinnäytetyön alkuperäiset tavoitteet eivät kuitenkaan täyttyneet, koska alkuperäinen tavoite oli luoda valmis viestintästrategia ja -suunnitelma. Tätä varten ei kuitenkaan saavutettu sellaista ymmärrystä liiton vaikuttajaviestinnästä, että pitkäaikaisia tavoitteita olisi voitu lähteä asettamaan. Viestintästrategian ja -suunnitelman työstöä jatketaan Varusmiesliiton sisäisenä työnä, jotta opinnäytetyön alkuperäiset tavoitteet kokonaisuudessaan toteutuvat.
Tietoperustaa opinnäytetyön tekijä lähtee hankkimaan viestinnän perusteista, viestinnän suunnittelusta, vaikuttajaviestinnästä Suomessa sekä tutkimuksen toteuttamisen perusteista. Opinnäytetyön perusteella opinnäytetyön tekijä oppii ymmärtämään viestinnän suunnittelun merkityksen organisaation menestyksekkäälle toiminnalle, sekä oppii ymmärtämään, minkälainen viesti on yleisesti vaikuttava.
Opinnäytetyön osana tekijä toteuttaa tutkimuksen, jossa Varusmiesliiton avaintoimijat vuosilta 2017-2019 antavat näkemyksiään siitä, minkälainen Varusmiesliiton vaikuttajaviestinnän nykytila on. Tämän lisäksi opinnäytetyön tekijä selvittää vaikuttajaviestinnän ammattilaisilta kokemuksia siitä, minkälainen viesti on aidosti vaikuttava. Tutkimuksen molemmat osiot tullaan toteuttamaan lomakekyselyillä, joiden perusteella nykytilaa lähdetään kartuttamaan, sekä mahdollisia tulevia vaikuttajaviestinnän linjauksia tekemään.
Tutkimuksen tuloksena luotiin nykytila-analyysi Varusmiesliiton vaikuttajaviestinnästä, sekä pohja viestintästrategialle sekä -suunnitelmalle. Opinnäytetyön alkuperäiset tavoitteet eivät kuitenkaan täyttyneet, koska alkuperäinen tavoite oli luoda valmis viestintästrategia ja -suunnitelma. Tätä varten ei kuitenkaan saavutettu sellaista ymmärrystä liiton vaikuttajaviestinnästä, että pitkäaikaisia tavoitteita olisi voitu lähteä asettamaan. Viestintästrategian ja -suunnitelman työstöä jatketaan Varusmiesliiton sisäisenä työnä, jotta opinnäytetyön alkuperäiset tavoitteet kokonaisuudessaan toteutuvat.