Ammattiosaston toiminta ja sen käyttämät viestintävälineet : case: Superliiton ammattiosastot Oulu ja Kemi
Koli, Riikka (2008-05-05)
Koli, Riikka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2008-05-05
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213872342-0
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1213872342-0
Tiivistelmä
Tutkimuskohteena olivat Superliiton Oulun ja Kemin ammattiosastojen jäsenet sekä heidän tyytyväisyytensä ammattiosastojen toimintaan ja siitä kertoviin viestintävälineisiin. Tutkimuksen tavoitteena oli löytää keinoja ammattiosastojen toiminnan tehostamiseen. Tutkimus oli määrällinen osatutkimus ja se toteutettiin postikyselynä. Ammattiosastojen hallitukset olivat valinneet vastaajat valmiiksi jäsenistään. Oulun ammattiosastossa kysely lähetettiin 300 jäsenelle ja vastaajia oli 51. Kemin ammattiosastossa kysely lähetettiin 100 jäsenelle ja vastaajia oli 14. Kyselystä saatu aineisto käsiteltiin SPSS - ohjelmalla ja tuloksista ajettiin suorat jakaumat sekä yksi ristiintaulukointi. Teoreettisena pohjana tarkasteltiin palvelujen markkinointia sekä organisaatioviestintää. Lisäksi johdannossa kerrottiin ammattiyhdistystoiminnan historiasta Suomessa. Toiminnallisessa viitekehyksessä kuvailtiin Superliiton toimintaa. Tutkimuksen tuloksista käy ilmi että ammattiosastojen jäsenet eivät ole tietoisia ammattiosaston järjestämästä toiminnasta eivätkä he ole siihen tyytyväisiä. Ammattiosastojen viestinnän tehokkuudessa havaittiin olevan parantamisen varaa. Useat vastaajat eivät tienneet mistä tietoja oli saatavilla tai mistä asioista ylipäätään tiedotettiin. Tästä voisi päätellä, ettei ammattiosastoissa oltu aiemmin paneuduttu viestintään ja toiminnasta tiedottamiseen. Ammattiosastoissa olisi tarvetta tehostaa toimintaa enemmän jäseniä palvelevaksi esimerkiksi viestimällä niillä välineillä, jotka jäsenet kokevat parhaaksi.