Matematiikkaa integroidusti
Homanen, Tuula; Kahl, Helena (2006)
Homanen, Tuula
Kahl, Helena
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2006
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-267
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-267
Tiivistelmä
Kehittämishankkeemme tarkoituksena oli kehittää erityistä tukea tarvitsevien cateringalan opiskelijoiden matematiikan opettamista integroituna ammatillisiin aineisiin Kainuun ammattiopistossa. Teimme kehittämishankkeemme matematiikan kurssien; peruslaskutoimitukset, geometria ja tilastomatematiikka, integroimisen ammatillisiin aineisiin catering-alalla käytännön esimerkkien avulla ja vertaamalla matematiikan tavoitteiden täyttymistä ammatillisten aineiden yhteydessä. Kehittämishankkeemme tueksi teimme kyselyn Kainuun ammattiopiston uusille matkailu-, ravitsemis- ja talousalan opiskelijoille. Kyselyyn osallistui 52 uutta opiskelijaa. Kyselyn perusteella matematiikan opettaminen integroituna ammatillisiin aineisiin oli opiskelijoiden mielestä mielekästä. Kehittämishankkeemme osoitti, että matematiikan opettaminen integroituna onnistuu erityistä tukea tarvitsevien catering-alan opiskelijoille, mikäli ammatinopettajilla ja matematiikan opettajilla on halukkuutta yhteistyöhön ja rinnakkaisopetukseen. Täytyy kehittää erilaisia menetelmiä ja oppimisympäristöjä, joista hyötyvät erilaiset oppijat. The aim of our development project was to evolve methods, which would be suitable for teaching mathematics integrated subjects for students with special needs in catering field in Kainuu Vocational College. As our development project we integrated mathematics courses; basic mathematical operations, geometry and statistical mathematics, with vocational subjects in caterting field. We used practical examples and compared if the mathematical goals are achieved in connection with vocational subjects. In support or our development project, we made inquiry for the new students of tourism-, catering- and household field in Kainuu Vocational College. 52 students take part in our inquiry. On the grounds of inquiry students think that teaching mathematics integrated with vocational subjects was rewarding. Our development project showed that teaching integrated mathematics for students with special needs is successful, if both vocational and mathematics teachers are willing to cooperation and parallel teaching. We must evolve different kinds ofmethods and learning environments, which benefit different learners.