Visuaalista logistiikkaa verkossa
Kuha, Pertti; Siira, Pekka (2007-05-11)
Kuha, Pertti
Siira, Pekka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu JAMK University of Applied Sciences
2007-05-11
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa
henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196348276-7
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jamk-1196348276-7
Tiivistelmä
Oppimista käsittelevät tutkimukset painottavat nykyään eri aistien käytön, vuorovaikutuksen ja tekemällä oppimisen merkitystä oppimisprosessissa. Oppimista tapahtuu parhaiten silloin kun opiskelussa käytetään useita aistikanavia ja kun opiskelija itse toimii aktiivisesti opiskeluprosessissa. Monipuolisten opetusmenetelmien merkitys korostuu erityisopetuksessa, kun suurella osalla opiskelijoista on eriasteisia oppimisvaikeuksia kuten lukihäiriöitä. Visuaalinen oppimateriaali, erityisesti liikkuva kuva ja videokuva tarjoavat uusia oppimismahdollisuuksia erityisopiskelijalle. Opetusta voidaan verkkotyöskentelyn mukaan ottamisella kehittää innostavaan, virikkeellistä ja motivoitunutta oppimista aktivoivaan suuntaan. Opiskelijaa voidaan verkossa tukea antamalla hänelle itsenäisiä haasteita ja tekemällä oppimista näkyväksi. Erityisopetuksessa verkkotyöskentely tarjoaa näin luonnollisesti uusia opetuksen toteutustapoja. Tässä kehittämishankkeessa tuotimme logistiikan perustutkinnon opiskelijoille helppokäyttöistä oppimateriaalia verkko-oppimisympäristöön. Verkko-oppimateriaalin tekijälle käytettävyyden ja esteettömyyden tulee olla yksi tuotannon perustavoitteista. Hanketta toteuttaessamme pyrimme ottamaan huomioon opetushallituksen laatiman ohjeistuksen verkkopohjaisten oppimisympäristöjen toteuttamisessa. Tavoitteenamme oli tehdä yhden logistiikan perustutkinnon ammatillisen opintokokonaisuuden harjoitteet videomuotoon ja siirtää ne oppilaitoksemme Moodle-oppimisympäristöön. Opiskelijat pitävät opiskelusta, joka tuo vaihtelua tavanomaiseen opiskeluun verrattuna. Logistiikan verkkokurssiin sisällytettiin verkossa myös oppimistehtäviä, jolloin oppilaat saattoivat vastailla kysymyksiin, tehdä tehtäviä ja palauttaa niitä opettajalle sähköisesti. Opiskelijoilta kyseltiin myös palautetta verkkokurssin sisällöstä ja sen toimivuudesta oppimisen edesauttajana.